צופים יקרים!
בשיעורים הקודמים למדנו מהי מחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהו צליל מוזיקלי, מהו סולם מוזיקלי מהם המושגים סוגי הסולמות, וסימני הסולמות, נעבור כעת ונלמד על תבניות הסולם השונות הקיימות במוזיקה האירופאית מערבית.
תבנית הסולם - מגדירה למעשה סדר מרווחים קבוע בטון או בחצי טון בין שני צלילים, לכל אחד מ-7 סוגי הסולמות.
כלומר, לכל אחד מ-7 סוגי הסולמות השונים הקיימים במוזיקה האירופאית מערבית, מוגדרת תבנית סולם
יחודית אשר מגדירה אלו סימני היתק ב-דיאז או ב-במול וכמה יהיו בכל סולם וסולם.
וכעת נשאל: אז איך אנו יודעים אלו סימני דיאז או במול יהיו בכל סולם? התשובה הנה פשוטה בהתאם לכל
אחת מ-7 תבניות הסולם אשר יש במוזיקה האירופאית מערבית.
נתן דוגמא - סולם דו מז'ור מדוע סולם זה אינו מכיל שום סימן היתק ב-סימן דיאז ?
ובכן, התשובה הנה פשוטה: התבנית של סולם מז'ורי היא: 1/2 1 1 1 1/2 1 1 ולכן, באם נציב
החל מהצליל דו שהוא צליל הטוניקה של הסולם את שמונה הצלילים הרי שנקבל:
דו 1/2 סי 1 לה 1 סול 1 פה 1/2 מי 1 רה 1 דו
ולכן נוכחנו לראות שבסולם דו מז'ור אין סימני היתק דיאז.
נתן עוד דוגמא נוספת - סולם רה מז'ור מדוע סולם זה מכיל 2 דיאזים האחד ב-פה דיאז והשני ב-דו דיאז?
ובכן, התשובה הנה פשוטה: התבנית של סולם מז'ורי היא: 1/2 1 1 1 1/2 1 1 ולכן, באם נציב
החל מהצליל רה שהוא צליל הטוניקה של הסולם רה מז'ור את שמונה הצלילים הרי שנקבל:
רה 1/2 דו-דיאז 1 סי 1 לה 1 סול 1/2 פה-דיאז 1 מי 1 רה
ולכן נוכחנו לראות שבסולם רה מז'ור ישנם שני סימני היתק בדיאז. האחד בצליל פה והשני בצליל דו.
שיטה זו חוזרת על עצמה בכל אחת מ-7 תבניות הסולמות השונים.
טבלה 7 תבניות הסולם
להלן טבלה אשר מכילה את שבע התבניות השונות לכל אחד מ-7 סוגי הסולמות. אשר קיימים במוזיקה האירופאית מערבית.
(שימו לב כי כל אחת מ-7 התבניות, שונה שינוי מהותי האחת מהשניה)..
טבלה – תבניות מוזיקליות -מרווח בין שני צלילים- הטבלה ערוכה מצליל נתון C (משמאל לימין)
שם:
התבנית/ הצליל |
C |
B |
A# |
A |
G# |
G |
F# |
F |
E |
D# |
D |
C# |
C |
מז'ור |
0.5 |
1 |
|
1 |
|
1 |
|
0.5 |
1 |
|
1 |
|
|
מינור-טבעי |
1 |
|
1 |
|
0.5 |
1 |
|
1 |
|
0.5 |
1 |
|
|
מינור-הרמוני |
0.5 |
1.5 |
|
|
0.5 |
1 |
|
1 |
|
0.5 |
1 |
|
|
מינור-מלודי |
0.5 |
1 |
|
1 |
|
1 |
|
1 |
|
0.5 |
1 |
|
|
הטונים השלמים |
1 |
|
1 |
|
1 |
|
1 |
|
1 |
|
1 |
|
|
פנטטוני |
1.5 |
|
|
1 |
|
1.5 |
|
|
1 |
|
1 |
|
|
כרומטי |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
|
טבלה – תבניות מוזיקליות –מרווח מצליל הטוניקה (מימין לשמאל)
סוג סולם |
סקונדה |
טרצה |
קוורטה |
קוינטה |
סקסטה |
ספטימה
|
אוקטבה
|
מז'ור |
גדולה |
גדולה |
זכה |
זכה |
גדולה |
גדולה |
זכה |
מינור- טבעי |
גדולה |
קטנה |
זכה |
זכה |
קטנה |
קטנה |
זכה |
מינור - הרמוני |
גדולה |
קטנה |
זכה |
זכה |
קטנה |
גדולה |
זכה |
מינור- מלודי |
גדולה |
קטנה |
זכה |
זכה |
גדולה |
גדולה |
זכה |
טונים שלמים |
גדולה |
גדולה |
מוגדלת |
- |
קטנה |
קטנה |
זכה |
פנטטוני |
גדולה |
גדולה |
- |
זכה |
גדולה |
- |
- |
כרומטי |
קטנה/גדולה |
קטנה/גדולה |
זכה/טריטון |
זכה/מוגדלת |
קטנה/גדולה |
קטנה/גדולה |
זכה |
|
|
|
|
|
|
|
|
טבלה - 7 סוגי הסולמות בתוים