תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מודוסים

דף הבית >> חוברות מוזיקליות >> מודוסים

מודוס -  צורת כתיבת הלחנה ללא שימוש בסימני ההיתק , (שימוש בקלידים הלבנים בלבד). מודוס ביוונית
פירושו דרך – דרך מוזיקלית. (מודה חדשה). בתקופת יוון העתיקה המוזיקה צמחה מתוך העם אנו יודעים איך המודוסים נשמעים ולכן ניתן לשחזר מודוסים אלו המודוסים נשמרו ובמספר כנסיות אורתודוקסיות עדיין שרים מודוסים אלו
עד עצם היום הזה.  קיימים  7 מודוסים שונים  ( לכל אחד מהמודוסים יש את ה-hipo שלו.)
 
מודוסים - הם סולמות מוזיקליים עליהם הושתתה המוזיקה של ימי הביניים והרנסאנס (מודוס משמעו
מודל/תבנית ביוונית).
החל מהמאה ה-17 השימוש בהם במוזיקה מערבית פחת. .כיום משתמשים במודוסים בעיקר בפלמנקו, ג'אז,
חזנות, ובמוזיקה קלאסית מודרנית. מודוסים שימשו בזמר העברי המוקדם. כמו כן, מודוסים משמשים כיום
במוזיקה לסרטים שכן הם יוצרים מצלולים ו"תחושות" שלא קיימים בסולם המז'ורי או המינורי הרגילים.
 
בכדי להבין את המודוסים, נתבונן לדוגמה בתוים דו, רה, מי, פה, סול, לה וסי המרכיבים את סולם דו מז'ור,
שצליל הטוניקה שלו הוא דו. אם נשתמש באותם הצלילים של דו מז'ור, אך נתייחס לטוניקה שונה, יתקבל מודוס. לדוגמה, אם נתייחס לרה כאל הטוניקה במקום דו יתקבל מודוס בשם רה דורי.

סולם רה דורי הוא סולם מינורי שהדרגה השישית בו שונתה וכעת היא סקסטה גדולה מן השורש, ולא סקסטה
קטנה כמו בסולם מינור טבעי.

אותה השיטה מייושמת גם לכל שאר המודוסים: כאשר מייחסים בנגינת צלילי הסולם דו מז'ור לדו כ-אל
הטוניקה, מתקבל המודוס "יוני" (שהוא למעשה סולם מז'ורי); כאשר מתייחסים לרה כאל הטוניקה, מתקבל
המודוס דורי; כאשר מתייחסים למי, מתקבל המודוס פריגי; כאשר מתייחסים לפה, מתקבל המודוס לידי;
כאשר מתייחסים
לסול, מתקבל המודוס מיקסולידי; כאשר מתייחסים ללה, מתקבל המודוס אאולי (מינור טבעי); וכאשר
מתייחסים לסי, מתקבל המודוס לוקרי.

חלוקת המודוסים  ל-2 קבוצות:
מודוסים מז'וריים ומודוסים מינוריים. כך אפשר לאמוד את השינויים בהם
לעומת הסולם המז'ורי והמינורי ביתר קלות. המודוסים המזו'ריים הם: יוני, לידי, ומיקסולידי; המודוסים
המינוריים הם: דורי, פריגי ואאולי. מודוס יוצא דופן הוא המודוס הלוקרי, הוא נקרא "סולם חצי מוקטן",
משום שהדרגה הראשונה, השלישית החמישית והשביעית שלו יוצרות אקורד חצי מוקטן (המדרגה החמישית
בלוקרי מונמכת)..
 
בשיטה זו של המודוסים, קיימים 7 תבניות שונות, תבנית שונה לכל מודוס

רשימת המודוסים:
קיימים 7 מודוסים כמספר צלילי הסולם הדיאטוני. להלן הגדרה כללית של המודוסים:

המודוס הראשון
הוא מודוס יוני- מז'ורי- הסולם המז'ורי הבסיסי שממנו נגזרים כל שאר המודוסים ושאליו
מושווים שאר המודוסים המז'וריים
מרווחי הצלילים של מודוס יוני (משמאל לימין) הם: חצי- טון- טון- טון- חצי- טון- טון.
הטוניקה של מודוס יוני היא דו  ,סדר הצלילים במודוס יוני (משמאל לימין) :  דו, סי, לה, סול, פה, מי, רה, דו.
כלומר מודוס יוני זהה לחלוטין לסולם דו מז'ור.

המודוס השני
הוא מודוס דורי- מינורי- סולם מינורי עם דרגה שישית מוגבהת (סקסטה גדולה, במקום סקסטה קטנה).
מרווחי הצלילים של מודוס דורי (משמאל לימין )הם: טון- חצי - טון - טון- טון- חצי - טון.
   הטוניקה של מודוס דורי היא רה, סדר הצלילים במודוס דורי (משמאל לימין): רה,דו,סי,לה,סול,פה,מי,רה דוגמאות:"האריה" מתוך "קרנבל החיות" מאת סן סאנס, "שיר העמק" בלחן דניאל סמבורסקי.

המודוס השלישי
הוא מודוס פריגי -מינורי-  סולם מינורי עם דרגה שנייה מונמכת (סקונדה קטנה במקום גדולה). מרווחי הצלילים
של מודוס פריגי (משמאל לימין) הם: טון- טון- חצי - טון - טון- טון- חצי (הטוניקה לסולם היא מי: מי, פה, סול,
לה, סי, דו, רה, מי- דוגמה: דרור יקרא -בלחן התימני)
 
המודוס הרביעי
הוא מודוס לידי- מז'ורי- סולם מז'ורי עם דרגה רביעית מוגבהת (קוורטה מוגדלת במקום קוורטה זכה). מרווחי
צליליו הם: טון - טון - טון - חצי טון - טון - טון - חצי טון (הטוניקה לסולם היא פה: פה, סול, לה, סי, דו, רה,מי,
פה- (הערה: מודוס זה בשימוש מועט בשל הקוורטה המוגדלת פה-סי).

המודוס החמישי
הוא מודוס מיקסולידי מז'ורי- סולם מז'ורי עם דרגה שביעית מונמכת (ספטימה קטנה במקום גדולה). מרווחי
צליליו הם: טון - טון - חצי טון - טון - טון - חצי טון - טון (הטוניקה לסולם היא סול: סול, לה, סי, דו, רה, מי, פה, סול).דוגמאות: פרק רביעי מתוך "כוכבי הלכת" מאת הולסט, "סלינו על כתפינו" בלחן ידידיה אדמון.
 
המודוס השישי
הוא מודוס אאולי-מינורי- הסולם מינור טבעי (אליו מושווים שאר הסולמות המינורים). מרווחי הצלילים בסולם
הם: טון - חצי טון - טון - טון - חצי טון - טון - טון (הטוניקה לסולם היא לה: לה, סי, דו, רה, מי, פה, סול, לה)
.
דוגמה: "על שפת ים כנרת" בלחן חנינא קרצ'בסקי.


המודוס השביעי
הוא מודוס לוקרי-מינורי- שדומה לסולם המינורי, עם דרגה שנייה וחמישית מונמכים . מודוס זה נקרא גם
מודוס "חצי מוקטן", מרווחי צליליו הם: חצי טון - טון - טון - חצי טון - טון - טון - טון (הטוניקה לסולם היא סי:
סי, דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי).הערה: מודוס זה אינו בשימוש בפועל בשל הקווינטה המוקטנת סי-פה.
"מודוס לוקרי" בג'אז מתפקד בעצם כמילוי הדומיננטה במז'ור.

טבלה מודוסים – מרווח מצליל הטוניקה 

להלן טבלה המתארת את המרווחים השונים בכל סוג מודוס מרווח מצליל הטוניקה . יש לציין כי מודוס ניתן
לבנות מכל אחד מ-7 צלילי היסוד בלבד. וכן שמות המודוסים על פי צליל ההתחלה , וגודל המרווח שבין כל
רגה לצליל היסודי.


    טבלה – השיטה לזיהוי מודוסים –מרווח מצליל הטוניקה
טוניקה מודוס סקונדה טרצה קוורטה קווינטה סקסטה ספטימה
 
C יוני גדולה גדולה זכה זכה גדולה גדולה
G מיקסולידי גדולה גדולה זכה זכה גדולה קטנה
F לידי גדולה גדולה מוגדלת זכה גדולה גדולה
A איאולי גדולה קטנה זכה זכה קטנה קטנה
D דורי גדולה קטנה זכה זכה גדולה קטנה
E פריגי קטנה קטנה זכה זכה קטנה קטנה
B לוקרי קטנה קטנה זכה מוקטנת קטנה קטנה
 
 
טבלה מודוסים – מרווח בין שני צלילים - תבנית  
להלן טבלה המתארת את המרווחים השונים בכל סוג מודוס מרווח בין שני צלילים. יש לציין כי מודוס ניתן
לבנות מכל אחד מ-7 צלילי היסוד בלבד. טבלה זו מתארת למעשה את תבנית הסולם לכל 7 המודוסים.  

     
    טבלה – תבנית מודלית  -מרווח בין שני צלילים
טוניקה מודוס מרווח-7 מרווח-6 מרווח-5 מרווח-4 מרווח-3 מרווח-2 מרווח-1
C יוני 0.5 1 1 1 0.5 1 1
G מיקסולידי 1 0.5 1 1 0.5 1 1
F לידי 0.5 1 1 0.5 1 1 1
A איאולי 1 1 0.5 1 1 0.5 1
D דורי 1 0.5 1 1 1 0.5 1
E פריגי 1 1 0.5 1 1 1 0.5
B לוקרי 1 1 1 0.5 1 1 0.5
 
 תבנית מודלית לעומת תבנית טונלית
 השוני המהותי בין תבנית מודלית לבין תבנית טונלית הוא בטון המוביל. שוני זה גרם לאפשרות בנייתם
של 42 סוגי סולמות בשיטה הטונלית לעומת רק 7 סולמות אשר היו בשיטה המודלית.
(7 סולמות במינור * 3 סוגי סולמות: רגי,במול,דיאז = 21 סולמות במינור  ו-7 סולמות במז'ור * 3 סוגי סולמות: רגיל,במול,דיאז= 21 סולמות  במז'ור ובסה"כ 42 סוגי סולמות בשיטה הטונלית)...
בדוגמא מופיעים  7 המודוסים והסולמות במזור או במינור המקבילים להם בלבד
(כאמור ישנם עוד 35 סולמות שנוספו מאז השיטה המודלית לעומת השיטה הטונלית). 


 טבלה- השוני המהותי בין תבנית מודלית לבין תבנית טונלית. 
טוניקה מודלי/טונלי מרווח-7 מרווח-6 מרווח-5 מרווח-4 מרווח-3 מרווח-2 מרווח-1
 
C יוני (מז'ור) 0.5 1 1 1 0.5 1 1
  דו מז'ור 0.5 1 1 1 0.5 1 1
D דורי (מינור) 1 0.5 1 1 1 0.5 1
  רה מינור 1 1 0.5 1 1 0.5 1
E פריגי (מינור) 1 1 0.5 1 1 1 0.5
  מי מינור 1 1 0.5 1 1 0.5 1
F לידי (מז'ור) 0.5 1 1 0.5 1 1 1
  פה מז'ור 0.5 1 1 1 0.5 1 1
G מיקסולידי-מז'ור 1 0.5 1 1 0.5 1 1
  סול מז'ור 0.5 1 1 1 0.5 1 1
A איאולי (מינור) 1 1 0.5 1 1 0.5 1
  לה מינור 1 1 0.5 1 1 0.5 1
B לוקרי (מינור) 1 1 1 0.5 1 1 0.5
  סי מינור 1 1 0.5 1 1 0.5 1
 
התווים של  7 המודוסים
להלן  התווים של 7 המודוסים הקלאסיים (יש לציין שכל מודוס יכול להתחיל מאחד מ-7 צלילי היסוד).
ולמעשה מדובר ב-7 תבניות שונות



זיהוי סוג מודוס
לעתים אנו שרים יצירות מתקופת הרנסנס והבארוק ואנו נדרשים לזהות את סוג הסולם. על מנת לזהות את
סוג הסולם יש ללכת לסוף היצירה לשורת הבס ולבדוק את גובה הצליל. (לצורך המחשה נלקחה היצירה
haleluya  של הקומפוזיטור Orlando di lasso  אשר חי בתקופת הבארוק).
 בדוגמא זו אנו רואים כי הסולם בין זממנו הוא D-minor   ובסיומת הבס  גובה הצליל הוא C.  


ולכן, היות והצליל האחרון ביצירה הנו  C, בודקים לפי הטרצה האם מז'ור או מינור ובונים את הסולם
במקרה זה הטרצה הינה קטנה ולכן מדובר בסולם D-minor.
בונים סולם דו מז'ור רגיל
בודקים לפי סימני ההיתק בסולם היכן בוצעה ההגבהה או ההנמכה.בודקים מול הטבלה וקובעים את סוג
המודוס. 
במקרה זה בוצעה הנמכה של חצי טון בצליל השביעי B  ולכן מדובר במודוס מיקסולידי . 



טבלה- אופן בניית מודוסים  
להלן טבלה אשר מתארת את השיטה הקלה לבניית כל אחד משבעת המודוסים על כל אחד מ-12 הצלילים..
טבלה זו מכילה: שם המודוס, מרווח מייצג, סוג הסולם, ושינוי בסימני היתק .
בהתאם לטבלה זו ניתן בנקל לבנות את כל  7 המודוסים על כל אחד מ-12 המרווחים.




הערות:
  1. כל מודוס מכיל חמישה מרווחים של טון,  ושני מרווחים של חצי טון.
  2. ניתן להתחיל על כל אחד מ-12 סימני הסולמות.
  3. ניתן לשלב בין הסולמות: מז'ור, מינור, מודוס.
  4. במודוסים אין מצב של מינור הרמוני או מלודי.
 









 
לייבסיטי - בניית אתרים