תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

מוזיקת הבלוז

דף הבית >> מוזיקת הג'אז >> מוזיקת הבלוז
מוזיקת הבלוז   :Blues,   מילה המבטאת תוגה (עצבות).
הבלוז הוא סגנון מוזיקלי ווקאלי ואינסטרומנטאלי המבוסס על הסולם הפנטטוני ובאופן טיפוסי על מאפייני מהלך הרמוני בן 12  תיבות .
הבלוז הוא מוזיקה שחורה , אך גם לבנים מנגנים מוזיקה זו. מוזיקת הבלוז עברה גלגולים רבים מסגנון עממי בשדות הכותנה בדלתא של המיסיסיפי ועד לרוק-בלוז של סוף שנות השישים כסגנון. עם זאת, הבלוז מורגש בכל סגנונות המוזיקה הפופולרית.
מקורו של הבלוז הוא בארצות הברית, בשירת העבדים האפריקנים. שירה זו כללה שירי עבודה, שירי דת וכן מאפיינים של מוזיקה אפריקנית שורשית. סגנון זה נחשב לפואטי, מלודי הרמוני  ובעל  קצב  מיוחד  משלו, דבר המבדיל אותו מכל סגנון מוזיקלי אחר.
כאשר נכנסו כלי הנגינה החשמליים לשימוש מאסיבי במוזיקה בשנות החמישים, הבלוז היווה את הבסיס ללידתו של הרוק אנד רול, אשר סימן עידן חדש בתולדות המוזיקה. הבלוז השפיע רבות על המוזיקה הפופולרית והוביל ליצירת שלל סגנונות המהווים את כובד המשקל של המוזיקה המערבית המודרנית: הג'אזרית'ם אנד בלוז,  רוק,  מטאל, קאנטרי   ואף השפעות מסוימות על המוזיקה הקלאסית המודרנית.

אני ובלוז השטן
המוזיקה הינה פופולרית ואומנותית ואיך הג'אז נע בין שני הגדרות אלו.
מוזיקת הג'אז נוצרה מתוך מעמד הביניים , ספר- הדן במוזיקת הג'אז. (ניתן לרכוש מהאוניברסיטה הפתוחה).
השורשים של המוזיקה ג'אז רוק בלוז, היפ הופ סדר של שחור ולבן בעיקר לבנים אשר רוצים להיות שחורים..
(אלביס פרסלי שר ג'אז כמו שחור)..
שחור יותר טוב מלבן, גרון שחור, זמרת כושית..הסיפור של המוזיקה האמריקאית הנו הסיפור של שחור ולבן..


Minstrel  BlackFace
Blackface  הוא סוג של איפור תיאטרלי המשמש בעיקר שחקנים שאינם שחורים לייצג אדם שחור . הנוהג זכה לפופולאריות במהלך המאה ה -19 ותרם להתפשטות סטריאוטיפים גזעיים

מינסטרל (Minstrel show)   היה סוג של מופע 
בידור אשר כלל קטעי ריקודשירה ומערכונים סביב הווי חיי האפרו־אמריקאים, תוך שילוב מוזיקה וריקודים "אותנטיים" עבור קהל לבן.
המינסטרלים היו פופולריים ב
ארצות הברית מראשית המאה ה-19  ועד ראשית המאה ה-20  שחקניהם היו בדרך
כלל לבנים שצבעו את פניהם בשחור (מכאן הכינוי "Blackface"-
השחרת פנים) ולאחר מלחמת האזרחים בארצות הברית גם שחקנים אפרו-אמריקאים.

מינסטרל Minstrel show)    היה סוג של מופע 
בידור אשר כלל קטעי ריקודשירה ומערכונים סביב הווי חיי האפרו־אמריקאים, תוך שילוב מוזיקה וריקודים "אותנטיים" עבור קהל לבן. המינסטרלים היו פופולריים בארצות הברית מראשית המאה ה-19 ועד ראשית המאה ה-20.  שחקניהם היו בדרך כלל לבנים שצבעו את פניהם בשחור (מכאן הכינוי "Blackface"-השחרת פנים ולאחר מלחמת האזרחים בארצות הברית גם שחקנים אפרו-אמריקאים.
 

תרבות ההמונים 

תרבות ההמונים- זמרים לבנים שמתחפשים לשחורים.. אל ג'ונסון – חזן יהודי אשר הופך לזמר ג'אז. האירים אשר היגרו לארה"ב הם למעשה אשר הובילו את המוזיקה האמריקאית (הכושים בזמנו עדיין היו עבדים).. מדוע שאנשים לבנים ירצו להתחפש לשחורים? בגלל הגישה הגזענית..
אנדרו ג'קסון,1808-1885-  הנשיא השביעי של ארצות הברית, נחשב בעיני רבים למנהיג שייצג את האדם הפשוט... הושמע השיר  Michael Jackson - Billie Jean  מה ממחיש את השיר: זהו ה- Groove   התחושה של הקצב , בס, תופים, דברים אשר הגיעו לאמריקה מדרום אפריקה הביאו עימם כלי הקשה.. הרוח משתלטת על הזמר- שירה הכוללת יבבות, אנחות, זעקות ואקסטזה....


פוליריתמיקה
ה- פוליריתמיקה- הינה ריבוי מקצבים בו זמנית... (מבוססת על כלי ההקשה בקצב בעל משקל שונה) , כלי הקשה
אלו הופכים לחלק בלתי נפרד מהמוזיקה של ימינו. הוצג קטע שיר של הזמר ריי צ'רלס- רואים כאן את הביצוע
הכולל שאלה מצד הזמר ותשובה מצד זמרות הליווי..


סגנונות הבלוז
הבלוז- Blues הוא סגנון מאוד בסיסי וחשוב, שממנו התפתחו סגנונות הג'אז והרוק. ה-בלוז התפתח במאה ה 19
על ידי העבדים השחורים בארצות הברית. (שמו נבע מצליל הבלו-נוט)..
 
המבנה של הבלוז היה מאוד ברור וקליט והשירים היו לרוב שירים עצובים שקשורים למצבם של העבדים  המבנה הכי נפוץ של הבלוז נקרא:  בלוז 12 תיבות  (12 Bars Blues) השירים לרוב היו נכתבים בסיבובים של 12 תיבות כאשר 12 תיבות זה בית (אין פזמון).
ל 12 תיבות יש גם חלוקה פנימית:


תיבות 1-4  - נושא או אמירה מסויימת.
תיבות 5-8  - חזרה על הנושא או האמירה.
תיבות 9-12 - פתרון או השלמה של האמירה.

לדוגמא, השיר Red House של ג'ימי הנדריקס:
There's a red house over yonder, that's where my baby stays.         תיבות 1-4
There's a red house over yonder, baby, that's where my baby stays. תיבות 5-8
Well, I ain't been home to see my baby in about ninety nine and one half days. תיבות 9-12
אז ,כל 12 תיבות זה נחשב בית או סיבוב, ושיר מורכב ממספר סיבובים (כל שיר ואורכו)
המבנה ההרמוני (מהלך האקורדים) של הבלוז המסורתי הוא גם די פשוט וקבוע והוא מורכב ממעברים בין שלושה אקורדים, או יותר נכון, שלוש 
דרגות : I , IV , V .

גם כאן מורגשת החלוקה של ה-12 תיבות לשלושה חלקים.


 Blues – C-Major
 Blues – A-minor

סולם הבלוז
סולם בלוז הוא סולם בעל 6 צלילים והוא מורכב מסולם מינור פנטטוני (5 צלילים) ועוד צליל אחד כרומטי  נוסף
או כהגדרתו הנפוצה  Blue Note
הצליל הנוסף, הבלו נוט, הוא הדרגה החמישית מונמכת כלומר b5 .
תבנית סולם הבלוז:                                       1 - b3 – 4 – b5 – 5 – b7 ( 1.5  ½  ½  1   1.5)
תבנית הסולם הפנטטוני המינורי:                    1 - b3 – 4         – 5 b7   ((1.5   1     1     1/5
אנו רואים כי תבנית הבלוז הינה הנמכה של דרגה חמישית בחצי טון.
הנוסחה הינה פשוטה: בלוז = פנטטוניקה מינורית+בלו נוט  (השימוש בבלו נוט נותן את הסאונד הבלוזי המוכר).
להלן טבלת סולמות הבלוז  .( אנו רואים כי בבלוז לעומת הסולם הפנטטוני דרגה חמישית אשר היתה סולם
הפנטטוני כטון שלם פוצלה בבלוז לשני חצאי טון).


סולם פנטטוני
סולם פנטטוני -  זהו אחד הסולמות השכיחים ביותר בתקופה העתיקה והמצוי עד היום גם במוזיקה האירופית.
סולם זה נמצא אצל כל עמי התרבות הקדומה: סין, פולינזיה, אפריקה, האינדיאנים באמריקה, הקלטים והסקוטים...
סולם זה בנוי מחמשת שמות יסוד מוזיקליים שונים . סדר המרווחים בסולם זה משמאל לימין: 
סקונדה גדולה, סקונדה גדולה, טרצה קטנה ,וסקונדה גדולה .. המרווח בין הצליל החמישי לראשון הנו מרווח הסקסטה הגדולה. (בסולם זה עשה שימוש רב המלחין פוצ'יני באופרה "טורנדוט" וזאת כדי לגרום למצלול
התחושות המוזיקליות כדי לבטא אוירה של מוזיקה סינית).  

תבנית הסולם הפנטטוני
סולם פנטטוני הוא סולם או מודוס מוזיקלי המורכב מחמישה (חמישה=פנטה ביוונית) צלילים באוקטבה.
דוגמה לסולם כזה היא סידור של סולם מז'ורי או מינורי עם החסרת צלילים למען הימנעות מחזרה על מרווח של
חצי טון . (החשיבה המסורתית של סולם זה היא נגינה על הקלידים השחורים בלבד)..
בדוגמא שלהלן: סולם פנטטוני במז'ור המתחיל בצליל דו. הנו צירוף של חמישה טונים : דו רה מי סול לה.
במסגרת אוקטבה. סולם זה אינו בנוי על חצאי טונים והוא מופיע במצב אחד בלבד. חשוב לציין כי סולם זה
אינו מכיל את הצלילים של דרגה רביעית -פה ודרגה שביעית -סי.
 
להלן התבנית :
                     1           1.5           1             1

פנטטוניקה מז'ורית
הפנטטוניקה הנמצאת בשימוש בבלוז, ג'אז ומוזיקה קלאסית ארופאית בנויה כך:
מחסירים מן הסולם המז'ורי את הדרגות הרביעית והשביעית.
ולכן הנוסחה הכללית תראה כך: I - II - III - V - VI

ניקח לדוגמה את סולם דו מז'ור פנטטוני: דו רה מי פה סול לה סי
אם מסתכלים על הסולם הפנטטוני, שהצליל הראשון שלו שהוא פה דיאז, רואים שצליליו של הסולם יהיו כל
הקלידים השחורים בפסנתר (חמישה צלילים).

פנטטוניקה מינורית
בפנטטוניקה זו מחסירים מהסולם המינורי את הדרגות השנייה והשישית. ולכן הנוסחה  הכללית תראה כך:
I - III - IV - V – VII

 בדוגמא שלהלן: סולם פנטטוני במינור המתחיל בצליל דו הנו צירוף של חמישה טונים : דו, מי במול, פה, סול, סי במול . במסגרת אוקטבה. סולם זה אינו בנוי על חצאי טונים והוא מופיע במצב אחד בלבד. חשוב לציין כי סולם זה אינו מכיל את הצלילים של דרגה שנייה – רה ושל דרגה שישית – לה ).
ניקח לדוגמה את סולם דו מינור פנטטוני: דו רה מי במול, פה, סול לה במול סי במול.

להלן התבנית : 
                             1.5        1             1             1.5

פנטטוניקה ניטראלית

מבוססת על הסולם המינורי כאשר מושמטים ממנו הדרגות השלישית והשישית. גם במוזיקה סינית ויפנית ישנה פנטטוניקה המבוססת על החסרת הדרגות השלישית והשביעית בסולם המז'ורי.

בלו נוט - Blue Note 
בלו נוט - מאנגלית: Blue Note בתרגום מילולי תו עצוב) מתייחס לרוב לתו המתווסף לסולם פנטטוני, בבלוז  ג'אז  ורוק.  התו הוא הנמכה של כל אחת הדרגות, בכל סולם, אך ברוב המוחלט של המקרים השם בלו נוט
מתייחס ל
דרגה החמישית המונמכת של סולם מינורי, שהיא הדרגה הרביעית המונמכת בסולם מינור פנטטוני. 
בלו נוט- הנו למעשה דיסוננט בעל דרגה שלישית מונמכת בחצי טון. לדוגמא- בסולם  סי במול מז'ור – ישנם שני במולים במפתח : סי במול ומי במול, ובצליל הסול הוא בקאר. , לעומת זאת בבלו נוט הכל נשאר אותו דבר רק
דרגה שלישית הצליל סול מונמך בחצי טון. הסולם הקלאסי- סי במול מז'ור.

תווים כחולים" (Blue Notes)-תוספת מקובלת לסולמות הפנטטוניים בסגנונות בלוז, ג'אז ורוק היא הבלו נוט-
תווים שמוסיפים "פלפל" לסולם הפנטטוני. בסולם פנטטוני מינורי יהיה הבלו-נוט
  
b5  (דרגה חמישית מונמכת).
כלומר למשל לה מינור בלוז יהיה: לה, דו , רה, מי במול , מי , סול.

בסולם המינורי התו הכחול הוא בעצם טריטון מהתו הראשון בסולם. לכן אפשר להכניס לקטע דיסוננסים חזקים
על אף המרווחים הרחבים. בסולם הפנטטוני המז'ורי הבלו-נוט יהיה ב-b3 (דרגה שלישית מונמכת). כלומר
למשל בסי במול מז'ור בלוז יתקבל: סי במול , דו , רה במול , רה ,פה ,סול


הסולם סי במול מז'ור עם הבלו נוט
 
לה מינור פנטטוני- A_C_D_E_G   (בסולם פנטטוני זה הושמט הדיאז מצליל דו דיאז וכעת הוא דו בקאר).
הסולמות בלוז וג'אז נובעים מתוך הסולם הפנטטוני.

שלושה סולמות פופולריים במוזיקת ה-בלוז
המודוס המיקסולידי - סולם מז'ורי עם דרגה שביעית מונמכת (ספטימה קטנה במקום גדולה).
A_C_D_E_G
A-C-D-Eb-E
A_B_C#_E_F#_G_C
בסולם הג'אז הדגש הוא על הסינקופה.

 

רוברט ג'ונסון  : Robert Johnson‏ 1911-  1938
היה מוזיקאי זמר בלוז מפורסם וגיטריסט  אמריקני.  בתקופת חייו הקצרה הקליט ג'ונסון מעט מאוד, אך הוא
הותיר חותם משמעותי ונמנה עם הידועים שבזמרי ה
דלתא בלוז.
היה מן הראשונים שמכרו את נשמתם לשטן. (אשתו נפטרה בזמן הלידה, ומאז הוא חדל להאמין באלוהים
ותמורת כישרון מוזיקלי "מכר" את נשמתו לשטן).  והיה מהראשונים לשיר בסגנון שכונה ברבות הימים כשירי
השטן .
אני ובלוז השטן- נפש שנשלטת ע"י השטן  (מדוע שירי הבלוז בצד האפל של הנפש? מגיע מאפריקה- מגיע
משליטת האלילים יורובה – אסו אולגבה – כמו השטן מסורת אפריקנית.החויה האמריקנית- הפוריטנים 
(גריל מרכוס) מוזיקה ללא ישועה וגאולה , גורמת לעבור לבלוז השטן..


הפוריטנים
 הפוריטנים - היו זמרי הבלוז האמיתיים .. זוהי כת דתית אשר נוצרה מחלוקת הדת הנוצרית הקתולית- זו המאמינה בשילוש הקדוש האב הבן ורוח הקודש, לזו הפרוטסטנית (מרתין לותר)  המיתרנית אשר מאמינה רק באלוהים עצמו  שזו התחלקה לכת האנגליקנית – פשרה בין הכת הקתולית לכת הפרוטסטנטית בזה שכת זו מאמינה באב ובבנו.. מתוך הכת האנגליקנית צמחה הכת הפוריטנית - אשר מאמינה בגורל קבוע ומוגדר מראש (פרדסטינציה היא מונח בתאולוגיה הנוצרית שפירושו חריצת גורלה של הנפש לגהנום או לגן עדן) , לפי החלטה מראש של האל ללא תלות במעשיו של האדם.וששום דת אינה יכולה לשנות גורל זה. רב האוכלוסיה בארצות הברית נמנית על הדת הפוריטנית.

הדת הפוריטנית
תנועה דתית נוצרית שהתפתחה במאה ה־16 ובמאה ה־17 באנגליה השייכת לזרם הפרוטסטנטי ולאחר מכן גם בניו אינגלנד ארצות הברית וביקשה "לטהר" את הכנסיה הקתולית.
התנועה דגלה באורח חיים סגפני ופשוט, באיסורים מחמירים ושמירה קפדנית על מצוות ה
דת יחד עם החדרת גישה דתית לכל תחומי החיים. הפוריטניות התבססה על התפישה, שכתבי הקודש הם הבסיס הבלעדי לנצרות וכי מותר לפרש את התנ"ך פירוש אישי.
זמר בלוז- שר על עולם אפל שאין בו כלום.. לא ישועה ולא תקוה.. לבלוז היתה השפעה מכרעת על מוסיקת הג'אז... הטקסטים הופכים למנכולים, ("אנו נמצאים בצד האפל- כי בכולנו קיים צד אפל"(....

 

 
 המשך צפייה מהנה !
 
 
 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                    המשך בעמוד הבא >>>
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים