הנוכחות שלכם בכל השיעורים חשובה מאוד, גם אם נראה לכם שהשיעור אינו תורם דבר, תיווכחו בהמשך
שכל פיסת מידע חשובה ובמיוחד בללמוד מושג כה רחב כמו מוזיקה.
קחו בחשבון שכל אחד ואחת מכם הוא נכס בפני עצמו.. אל תגידו לעולם .. איך אני יכול/ה להתמודד עם
רמה שכזו.. או הרמה יותר מדי גבוהה בשבילי וכיוצא בזה.. באם כולם היו באותה דיעה אזי המוזיקה היתה
נעצרת אי שם זה מזמן.. לא היינו שומעים על החיפושיות לא על אלביס ולא על מוצרט .. קחו בחשבון שכל
אחד ואחת מכם, יכולים ומסוגלים להביא לשינוי במוזיקה..אל תפחדו להעז ובמיוחד להביא לשינוי
בתפיסה המוזיקלית..
אתם העתיד המוזיקלי של המדינה, ומכם אני מצפה לתוצאות מרשימות.. ובמיוחד למוזיקה חדשה ושונה..
זהו תפקידו של בית הספר להכשיר אתכם בכל התחומים עד כדי כך שברבות הימים נוכל להתגאות בכם.
2. דברי הסבר :
איכות מוזיקלית נובעת מחיבור מוזיקה עם טקסט. בשירה שני דברים חשובים שאותם הקהל (או המבקרים) זוכר טוב , זו התחלת השיר וסיומו. באם נכנסים לא מדוייק בצליל כבר מהתחלה הרי שכבר צברנו דיעה שלילית ויהיה לנו קשה לתקנה בהמשך.. צריך לדעת להכנס לשיר כבר מהתחלה באופן מדוייק (זה לא מרק שמחממים אותו ואז אוכלים).. כאן הכל צריך להיות מחומם מראש.
אם מנגנים על הפסנתר ללא תוים אזי יש להוריד את סטנד התוים בפסנתר.
שפת הגוף אומרת סיימתי לשיר. הסאונד אומר עדיין לא.. המאזין מבולבל אינו יודע האם למחוא כפיים? גם אם יש צורך להשאר ב"פריז" אחרת הקהל בטעות יבין שסיימת לשיר.
הקהל אשר בא לשמוע את המוזיקה שלך רוצה גם לראות את פניך. הקהל רוצה תמיד להתחבר עם הזמר/ת . הידיים צריכות להיות מונחות לצדדים ולא משולבות.. לעמוד בפשטות. ברגע שאת עומדת על הבמה הכל חשוב, אחרת תלכי לאולפן הקלטות לשם מה לשיר מול קהל?
הנגנים אשר מובילים את הזמרים צריכים להבין כי הזמר נמצא במתח ולכן חשוב לתת לזמר כניסה שמכניסה אותו בביטחון לשיר ולצליל..
המוזיקה הינה אומנות , כל אחד ואיך שהוא רואה שומע מביע ומגיב מוזיקלית .. ישנם מספיק אופציות תקשיבו ואחר כך תחליטו מה טוב לכם.
אין התאמה ברמה בין איכות השירה לאיכות הנגינה, נאמר כבר רבות בנושא חשוב זה.. החשיבות בנושא זה הינה מהמעלה הראשונה.. תשננו את אופן ביצוע הצלילים המושרים בהתאמה מלאה בנגינה ובשירה אחרת צד אחד מכשיל צד שני וההיפך..
השירה יכולה להיות יפה אך אם היא אינה יציבה מבחינת האינטונציה והיא אינה מדוייקת מבחינת הקצב אזי הכל יורד לרמה בינונית.
אני חוזר ומציין כאשר שרים שיר פופולרי קחו בחשבון שהביקורת בגינו תהיה גבוהה יותר , זהו מכשול שעל כל זמר מתחיל לדעת. שלשיר שיר מוכר הרי שהחובה הינה כפולה לשיר במדוייק הן את המילים והן את הצלילים, לא מספיק קול יפה ולא מספיקה נגינה יפה... צריך שהשיר " יעבור את הביקורת" ...ממליץ שבתור התחלה של ביצוע שיר ובמיוחד שיר מורכב להתרכז בתוים המדוייקים ובביצוע הצלילים הנכונים כפי שהמלחין כתב. לא חכם כאן להתחכם בכתיבה אחרת .. לקהל תמיד זה ישמע מזוייף כי הוא מצפה לשמוע את המוכר והידוע.
אני לא רואה שום סיבה מדוע יושבים בזמן ההופעה מול קהל. הנגן אכשהו אבל זמרת לשם מה לשבת מה זה תורם.. יש לעמוד ולכבד את הקהלה אשר שילם ממיטב כספו כדי לבוא ולשמוע אותך שרה.
כאשר שרים צריך למצא את החוט המקשר בין החטיבות השונות , הפרזות מחטיבה אחת לשנייה חייבות להיות קשורות גם באופן ההבעה וגם באופן השירה.. השיר הנו כולו חטיבה אחת ולא מספר פרזות ..
ביקש שזמרים רבים יירשמו לעוד שבועיים, ציין כי בבחינה ראה זמרים שלא ראה מעולם בסדנא עצמה. ביקש מכולם להיות נוכחים בסדנא.
ממני אישית רפי ביקש שאכין שיר לעוד שבועיים ( חשבתי על אגדה יפנית)..
בשבוע הבא לא תתקיים סדנא אלא בעוד שבועיים , לאור זאת שבשבוע הבא תופיע המקהלה .
מדוע עולים לבמה לשיר אנשים שאינם יודעים לשיר? זה בדיוק כמו שיעלה לבמה מי שהוא וינגן בפסנתר ואינו יודע לנגן בפסנתר.. זאת תופעה שאיני מבין.. הבמה אינה מיועדת לאימון אלא להופעה מול קהל.
הכוונה בכיתת אמן היא שהזמרים או הנגנים עולים לבמה וממתינים לפידבק הקשור בשיפורים או תיקונים פה ושם, אך בשום פנים ואופן במה זו אינה מיועדת לאנשים לא מתאימים.
שוב אני מתייחס לדיקציה.. זמר ששר חייבים שיבינו על מה הוא שר? אחרת זה סתם הברות שאין להן כל משמעות.
מדוע אינכם עובדים עם המורה לפיתוח קול? לשם כך היא קיימת . אי אפשר לעלות ולשיר סתם כך, אפילו עדיין הצלילים אינם נכונים. לא במנעד הנכון ולא בסולם הנכון. תעבדו עם המורה לפיתוח קול על השיר , שתכין אתכם להופעה מול קהל.
כאשר שרים יש ליישיר את המבט לכיוון הקהל. לעמוד בצורה מכובדת ולשיר בבטחון גם אם הפופיק רועד..
חוזר שוב ושוב לדיקציה, המליץ ללכת למופע של חוה אלברשטיין , שעתיים הופעה של שירים וכל מילה מבינים.
יש לעלות ולבצע שוב ושוב על מנת לצבור ביטחון.
טען שיש מספר זמרים באולם שעדיין לא ראה אותם על הבמה ואפילו פעם אחת. ואז הוא פנה אליי, מה איתך ? מה אתה עולה לשיר?
אני שוב חוזר ומדגיש אל תשירו "כמו" , כל זמר וגוון קולו כל זמר ומנעד קולו.. תלכו לכיוון הקול שלכם לא לכיוון קולו של הזמר שאתם שומעים ביוטיוב.
הכי חשוב זה ללמוד לשיר את השיר מתוך התוים של השיר.. בשל כך אתם כאן כדי לשיר בדיוק את מה שהמלחין כתב.. ולא את מה שאתם מחכים ושרים "כמו".. זה גם מונע המון שגיאות.
כל זמר אשר עולה לשיר חייב לתאם את המנעד מול המורה לפיתוח קול . המנעד של הזמר הוא שקובע היתר חייבים לנגן לפי מנעדו של הזמר.
כאשר אתה שר תאמין במילים שאתה אומר, אחרת לא ברור מדוע בחרת לשיר דוקא שיר זה.
הטקסט אמור להיות בטוח, לא בוטה ולא צעקני ולא צריך לצרוח.. צריך לשיר עם כח פנימי ולא עם כח חיצוני.
3. אמרות כנף
"אם אתם לא מופיעים, אף אחד לא יידע מה באמת אתם שוים"...
"ההופעה בפני החברים, נועדה רק כדי לשפר וההערות נועדו לשם כך"...
"החשיבות המכרעת בהופעה, זה מה שאתם מנסים למכור"...
"ההגייה הנכונה של המילים, והדיוק בביצוע הצלילים, זוהי המוזיקה שאתם מעבירים לשומע"...
"המאזין ברובו חרש מוזיקלית, תפקידכם להעביר לתוך אוזנו את הצלילים שאתם רוצים שהוא ישמע"...
"יש לכם את כל האפשרויות לטעות, תטעו, אתם שילמתם כסף רב רק כדי ללמוד לטעות"..
"אני מכיר את הבעיה, אך לא יודע איך לפתור אותה".. מכם והלאה כל דבר ניתן לפתור.
"הקהל שבפניו אתם מופיעים, זוהי למעשה הקבוצה האמינה ביותר עבורכם, נצלו אותה"..
"אל תשכחו! - הקהל מזהה מהר מאוד באם מכרו לו סחורה פגומה"..
"שימו לב- כי "האוזן השומעת היא בעיניו של המתבונן".. ולכן קיימת חשיבות מכרעת כיצד כל העסק נראה על הבמה"..
4. הופעה מול קהל
1. מבוא
כל תלמיד המבקש לשיר אם כסולן ואם במסגרת קבוצתית, חייב בפיתוח קול. נושא פיתוח הקול מקנה
תחושות לתלמיד על איך וכיצד יש לשיר.. שירה זו כוללת: העמדה נכונה, נשימה ונשיפה נכונות, שימוש
נכון בסרעפת ושימוש נכון במיתרי הקול.. על התלמיד לבצע בדיקה אחת לחצי שנה על אופן תפקוד הריאות
חללי הפה ומיתרי הקול במרפאה אליה הוא משתייך.. נושא פיתוח הקול אינו בא לטפל במחלות כלשהן אלא באפשרות לביטוי קולי לשירה אומנותית בלבד.
בית הספר מקנה את כל הידע הדרוש לתלמיד כדי להתמודד נכון ומכל הבחינות : תיאוריה מוזיקלית, פיתוח
קול, פיתוח שמיעה, לימוד שירה , ההעמדה על הבמה, הגייה ודיקציה נכונה, תוכנות עזר ,עמדת קבצי מידי, תוכנה להכנת תוים, עמדות הקלטה, עזרים איכותיים להופעה על הבמה ברמה הגבוהה ביותר, מערכת סאונד.. כלים מוזיקליים, ומיקרופונים מהמעלה הראשונה, והחשוב מכל הידע שנצבר ל-כיצד האדם ששר אכן מעביר את המסר הנכון למאזין..
ישנם אלה אשר יש להם קול יפה ואינם יודעים לשיר, וישנם אלה שיודעים לשיר אך אין להם קול יפה.
"זמר טוב ניחן בשניהם: "גם בקול יפה וגם יודע לשיר" ,, אנו יודעים על מתי מעט כאלה על פני כדור הארץ ,
אך זמרים אלו נשמרים וישמרו אתנו לדורי דורות...
2. דברי הסבר אשר נתן לזמרים לאחר הופעתם:
צריך לדעת לשמר את מה שקיים, גם זמרות ותיקות ומנוסות חוזרות על כל שיר לפני ההופעה, עושות פיתוח קול ופיתוח שמיעה כתהליך שוטף , זאת לא בושה לחזור ולשנן דברים זה רק עוזר לייצב את השיר בתוך הגוף..
לימוד זה כמו סירת משוטים נגד הזרם.. באם אתה לא מפעיל את המשוטים אתה נסחף אחורה.
כאשר שרים בדואט יש לשיר האחת לשניה , לשם כך שרים בדואט.. שירה בשני קולות .. הכוונה היא שדואט זה לא שניים ששרים כל אחד לעצמו הוא.
שירה זו לא צעקה.. במוזיקה כאשר אנו שרים אין חזק וחלש.. אלא יש שקט, פחות שקט, ויותר שקט.. הצעקה בשירה אין לה כל משמעות, את זה אפשר לעשות על ידי הגברת הווליום.
כאשר אתם מציגים קולגות על הבמה תדעו לפחות מה שמו.. זו בושה להציג קולגה אצלך בתזמורת שאינך יודע את שמו.
כאשר זמר או נגן עומד מול הקהל עליו ליצור קשר עם הקהל אחרת לשם מה הקהל בא ושילם ממיטב כספו להגיע להופעה, שהרי הוא יכול בנקל להכנס ליוטיוב ולשמוע בבית את היצירה או את השיר. הקהל מגיע להופעה כדי לחוש את המוזיקה בזמן אמת והחשיבות של המגע עם הקהל ואל הקהל הוא לאין ערוך.
אף פעם לא ניתן לדעת מה יוליד שיר, היו שירים שחשבו עליהם שיצליחו ונכשלו, ולהיפך.. כאשר אתם מגישים שיר והשיר הנו חדש ובהשמעה ראשונה , תנו לקהל לשפוט.. (כאן מר קדישזון סיפר על המחזה שלמה ושלמיי הסנדלר" אשר חשבו לבטלו לאחר ההצגה הראשונה והנה מחזה זה עלה 300 הצגות ועולה על בימות הארץ גם היום). בקיצור תנו לקהל לשפוט מה טוב להם.
הקשר בין הנגנים חייב להיות כביכול שרים בדואט .. הקסם של הנגנים אינו פוחת מקסמו של הזמר והתזמורת הכלית מהווה לפחות 50 אחוז מהצלחת המופע. יתכן שהזמר טוב אך הלהקה המנגנת היא על הפנים.. ולהיפך.. תבדקו היכן הבעיה טרם ההופעה.
החשיבות של הלהקה אינו פוחת מחשיבות הזמר והאינטרקציה בניהם חייבת להיות מאוזנת, לא יתכן זמר טוב ששר עם ליווי גרוע ולהיפך..
השירה באודיטוריום אינה ערב הוואי במאהל .. יש לתת כבוד למקום, ללהקה, ולזמרים אשר משקיעים רבות בנושא חשוב זה.
כאשר שרים קיימת חשיבות עצומה לדיקציה של העברת המילים, יתכן שלזמר יש קול יפה יתכן והלהקה מנגנת מצוין, אך איש אינו מבין על מה שרים ומהר מאוד איבדתם את הקהל שמאזין.
לפני שהולכים לשיר לפני קהל תלמדו על מהות השיר, מהם מילות השיר, תשננו את הדיקציה של המילים והבעתם בתוך השירה, אחרת לא עשיתם כלום.
היציבה על הבמה, העמדה נכונה, פנים מול הקהל המיקרופון אינו מסתיר את הפנים. לא תקועים בעמוד התוים כדי לדעת את המילים.. בקיצור צריך להגיע מוכנים כדי לשיר . הקהל מבין מהר מאוד במה המדובר.
כריזמה לא קונים בשוק, מה שגורם לקהל להיות תקוע בך כזמר זוהי הכריזמה, תנהל דו שיח עם הקהל במבטי הפנים , תן לקהל להרגיש שאתה שם על הבמה למענו.. ובשל כך אף שילמו ממיטב כספם.
כל מי שמופיע חייב לומר מה לא נוח לו, אי אפשר להופיע עם שיר שבו אין התאמה של הזמר למנעד הסולם? אי אפשר להופיע עם שיר כאשר שומעים רק את התופים, או רק את הגיטרה מנגנת... שימו לב כאשר אתם מלוים זמר אתם חייבים לעזור לו להשתלב בשירה. הכלים המוזיקלים באים למעשה כדי לשרת את הזמר. באם אתה מנגן סולו זה כבר משהו אחר אינטימי שלך.. אך כאשר אתה מהווה חלק מיחידה אחת אתה חייב להתאים את עצמך לכל הקבוצה.
מדוע מי שאינו יודע לשיר שר? הרי זה בדיוק אותו דבר שיעלה מי שאינו יודע לנגן בפסנתר כדי לנגן בפסנתר.. זוהי תופעה שאיני מבין אותה..
זמר ללא אוזן טובה הכל נשמע מזויף, ניתן לשפר בנושא זה את האוזן אך חייבת להיות מידה מסויימת של שמיעה מוזיקלית.. אדם ללא שמיעה מוזיקלית נכונה אינו יכול להיות זמר.
היציבה חשובה כאשר עומדים ושרים מול קהל, יש לתרגל את היציבה מול מראה, או סתם מול החברים..19.
השירים אשר הלחין דוד זהבי , הם נכס למוזיקה הישראלית צריך לעודד את הצעירים לשיר שירים ישנים וטובים.
השיר החליל אשר כתבה לאה גולברג , המילים הנכונות הם הוא ירונו בצליל ולא הוא ירון לי בצליל.
לא לשחק עם הסבלנות של הקהל, עולים לשיר אז שרים ... הכל צריך להיות מוכן טרם ההופעה.
ביקש להתחבר ולהכיר מלחינים צעירים ומוכשרים כמו יוני לרנר זמר וגיטריסט ששר שירי ביטלס, כדי להתרשם מהעבודות, ציין כי יוני לרנר היה תלמיד באקדמיה בקרית אונו.
טקסטורה זה לא ענין של ווליום, בלנס נכון זה ענין של טקסטורה.
לא היתה הסכמה על הטמפו, צריכים לשמוע יותר בשר..
ההעמדה על הבמה היתה כמו בזמן חקירה..
השפתיים צריכות ללכת עם הטקסט ולא להיפך, שוב חוזר לנושא הדיקציה.
ללא נושא הדיקציה אף אחד מהקהל לא יבין על מה את שרים, וחבל..
לפחות חלק מהקהל רוצה קשר עם הזמר בזמן שירה, זהו הדו שיח זמר צופה..
הבעיה לעלות לבמה זה לא שמחממים לטמפרטורה הנכונה, צריך לעשות חזרה וחימום טרם ההופעה.
קרדיט גדול לסטודנטים שנה א אשר להם פעם ראשונה מול קהל, ומנסיוני זהו פחד שאיני מבין איך אתם הצעירים מתגברים עליו בהינף קול..
הפסנתר הוא אותו פסנתר בדיוק, אך הנגן הוא אחר , וזה מה שעושה את השינוי המהותי בין נגנים ולמרות שזה נשמע בנאלי.. זוהי המציאות.. שהרי כל הפסנתרנים לוחצים על אותם 88 קלידים.
סימני הדינמיקה בפסנתר לא קיימים, מי שמנגן הוא שקובע מה נשמע ביד ימין ומה נשמע ביד שמאל..
לא צריך להרגיש את המורה לפיתוח קול , צריך להרגיש את הביצוע. אף אחד מהקהל לא צריך לדעת או להבין שאתה משתמש במה שלמדת בפיתוח קול, זה בינך לבין המורה , מול הקהל אתה זמר.
ציין את המחברת צרויה להב, מחברת שירים מהידועות והטובות בארץ משיריה הידועים: רומיאו בביצוע יהודית תמיר אשר הלחין יהודה פוליקר ובנוסף את השיר שרה ברחובות אשר שרה ריטה והלחין רמי קליינשטיין.
צריך לשים לב ללבוש שאנו לובשים על הבמה, אנו מופיעים מול קהל.. אי אפשר להופיע אחד עם גופיה והשניה עם מעיל.
ציין לטובה את המוזיקה אשר הלחין ערן צור, מלחין שירים של משוררים.
כאשר אתם שרים אתם שרים לקהל לא לעצמכם, הקהל הוא אשר משלם ממיטב כספו כדי לשמוע אתכם שרים, אל תזלזלו בו .. יש לכבד את הקהל גם בלבוש וגם בשפת הגוף..
לעורר את הקהל כדי לומר בשפת הגוף מה שאתה מנסה למכור לו, שימו לב כי השירה הנו תהליך שיווקי טהור, זה בדיוק כמו לשכנע לקוח לקנות מוצר כל-שהוא, תנסו למכור לו מוצר טוב.
הביקורות של התלמידים כלפי חבריהם חייבות להיות נוקבות ומכוונות .. אומרות את האמת אף אם היא כואבת, רק כך אתם עוזרים לתלמיד לשפר את יכולותיו. דעו לכם שמקהל זה אתם יוצאים החוצה כדי לקבל ביקורת מקהל עוד יותר לא אוהד.. אל תשכחו את המבקרים למינהם אשר רק יישחטו אתכם..
ב-3/1/2017 יתקיים ערב הסדנא. ההרצות יתבצעו ב-26/12/2017 . במופע מסכם זה יופיעו רק אלה אשר הופיעו במהלך הסמסטר כולל אלה אשר הכינו קטעים מיוחדים למופע זה.
יש לי דברים בוטים להעיר ,אך אעשה זאת באופן אישי.
התייחסות לשיר בלאדה לשיער הארוך והקצר- ציין כי את המילים כתב יהודה עמיחי ואת הלחן מוני אמריליו. ציין כי השיר יצא לאור בשנת 1974 בערב שירי משוררים, (רבים מהסטודנטים טרם נולדו) ציין לטובה את בחירת השיר. התייחס שוב לדיקציה במיוחד בסופי משפטים, ודיוק בביצוע המילים, ובמיוחד השמירה על האינטונציה. ..
סיפר סיפור להמחשה על ביצוע השיר ציפור שניה ע"י שתי זמרות ידועות אשר ביצעו שיר זה עם התזמורת הפילהרמונית, זמרות אלו זייפו כלפי מטה עד כדי חצי טון, לבסוף הופיע בעיתון כי איזו בושה התזמורת הפילהרמונית ירדה בחצי טון, כך זה עם המבקרים, אך בהמשך תבינו כי מי שטוב באמת שורד.
בכל פעם שמשהו הפריע מהתלמידים מר קדישזון היה אומר " אם אני מפריע למשהו שרק יגיד לי ואני אחכה".. תרבות חינוך ודרך ארץ הם המתכון להצלחה שלכם , באם תזלזלו יזלזלו בכם.. כך העסק עובד.. ולא רק בישראל...
בקרוב ייתקיים ערב שירה מיוחד משיריו של אבי קנר הערב ייקרא "משהו בוחר בי " , אני שמח שאתם בוחרים לשיר משיריו של אבי קנר .. אני אשמח יותר לשמוע ביצועים יותר ישנים משירי ארץ ישראל הישנה והטובה.
אתה שר כל כך כל כך זהיר , כאילו המפקד עומד על הראש שהכל יהיה בסדר.. צריך לשיר בלי פחד קצת יותר אומץ שהרי כאן אף אחד לא מנסה לפגוע באף אחד.. והחשוב מכל אתם באתם כדי ללמוד לשיר, ולנגן, ולעמוד מול במה, לדעת מה לעשות בכל שלב ושלב ובכלל להיות מוזיקאים.
גם אלה השרים קולות ליווי אמורים להפגין נוכחות שהרי גם הם נבחנים, אחרת לשם מה שרים קולות ליווי? קולות ליווי הם לא פחות משמעותיים מקולות הסולו ..
לא צריך להחזיק כל הזמן את המיקרופון, מזכיר לי את הנשים במיוחד אשר מחזיקות את ההגה בזמן נהיגה בשתי ידיים ההגה לא יברח, וגם המיקרופון לא יברח.
יש לשיר בחופשיות, המיקרופון בגובה מתאים, לא לכופף את הגוף הקהל רואה זאת .. את הקהל לא מעניין שלא כיוונת טרם כניסתו את המיקרופון לגובה המתאים.
בנושא התיאום- כאשר ישנו זמר וישנם שני נגנים ויותר הרי שהתיאום חייב להיות בין כולם, כל אלה הנמצאים על הבמה יש להם חלק שווה בתיאום ובהצלחת המופע. גם המלווים יכולים להפתח ולשיר עם יותר ביטחון.
אני פשוט לא מבין, הכיצד יתכן שאנשים בקהל משוחחים בזמן ההופעה, זוהי תופעה לא תרבותית הקיימת רק אצלינו..
באם קובעים את תחילת הקונצרט לשעה מסויימת הרי שגם הזמר והנגנים מחוייבים לשעה זו. ויותר חשוב גם הקהל.. בישראל משום מה תנאי זה אינו מתקיים.
השיר "פגישה לאין קץ" כתב נתן אלתרמן- מה ש-יפה באומנות שכל אחד מאתנו מדמיין את מילות השיר אחרת.
"האוזן מצויינת אך הכלי אינו מציית לה. לאוזן"..
האסטטיקה על הבמה חשובה לא פחות מאשר ההופעה, תנקו את הבמה טרם ההופעה.
דוגל בכמה שפחות חזרות, כך הביצוע טוב יותר, הביצוע לא הופך להיות מונוטוני..
בזמן הופעה אסור להפנות מבט כלפי מי שטעה , ואף אם אתה טעית אל תראה זאת לצופים. הקהל ברב המקרים לא מזהה כלל שהיתה טעות כל-שהיא.
במידה ונתקלים בבעיה במהלך השירה , עדיף להתעלם מהבעיה, אך אם הבעיה קשה שאי אפשר להתעלם ממנה, פשוט עוצרים את הביצוע למספר שניות מתקנים את הבעיה וממשיכים הלאה, זה עדיף מאשר להמשיך ולענות את הקהל.
זמר ששר באינטונציה נמוכה, חייב לשפר זאת באמצעות המורה לפיתוח קול, פשוט אין טעם לשיר בפני הקהל כאשר כל זמן השירה שלך נמוכה מהכלים המלוים.
כאשר זמר/ת שרים יש להתייחס לקהל, "תזרקי גם לנו איזה עצם"..
באם יש בעיה צריך לפתור אותה, אחרת היא נשארת בעיה.
לזייף לא בבית ספרנו, עדיף כבר שלא להופיע..
לפני הופעה אין צורך לבדוק באם המיקרופון פועל, זה לא תפקידו של הזמר, זהו תפקידו של אחראי הבמה.
כאשר מסיימים לנגן בפסנתר יש להוריד את היד ואת הפדל יחד. טעות זו בלבד גרמה לירידה של 50 אחוז ממחיאות הכפיים.
זמרת קורעת לב עם גיטריסט שמח ומקפץ.. זה פשוט לא מתאים .. באם שרים את המשוררת רחל בשיר עצוב אזי כולם חייבים להיות באוירה זו.
תחשבו על הטקסט לפני ששרים עליו, הטקס הוא חלק מדבר שלם .. ולעתים משמעותי מהלחן עצמו.
באם שרים שיר בדואט כמו השיר "מי -שהוא" אשר הלחין מתי כספי , אזי ההרמוניה חייבת להיות מדוייקת בשפת המוזיקה מצב זה מכונה " שיר ידוע" ולכן לאוזן קשה יותר להסתגל לטעויות הרמוניות.
עדכון- ב-3/1 ההופעה בשעה 8:00 וב- 9/1 סדנא חובה לכולם. אם נעשה מאמץ ונבוא ונצפה בחברים שלנו , זה יחזור כבומרנג- והחברים שלנו יעשו את אותו מאמץ ויבואו לצפות בנו.
לא מנומס ולא יפה ולא נאה לצאת בזמן שקולגות שלכם נמצאים באמצע ביצוע השיר. זה פשוט מביש.
זאת לא אהבה... זה לא זמרים.. וזו לא שירה.. זה סתם בזבוז זמן ... תעלו על הבמה מוכנים .. אתם חייבים לפני שאתם עולים לשיר להבין שיש לכם מה למכור.. אחרת מי ייקנה?
הכוח לשיר ללא תזוזה, זוהי התבנית האמנותית של שירה.. באותה מידה שהפסנתרן תקוע עם הפסנתר ואין לו לאן ללכת, כך הזמר תקוע עם גופו מול הקהל ואין לו לאן ללכת.
לשיר אוניסון הכי מסוכן .. שהרי כל אלה ששרים חייבים לשיר במדוייק את הצלילים ,אחרת לשם מה שרים באוניסון.
בניגון על הפסנתר, פחות יד ימין יותר יד שמאל.
מצליל טעות ניתן לעשות קישוט יפה, הקהל ברובו לא ירגיש.
לקהל אין סבלנות להמתין עד שתסתדרו על הבמה, הכל צריך להיות מוכן קודם לכן.
לא רוצים זיופים בנגינה ובמיוחד לא זיופים בשירה.
כל דבר שאתה רוצה לומר על הבמה, יש להפנותו לקהל. .
קחו דוגמא של דיקציה.. לימור המורה שלנו לפיתוח קול ,הופיעה במשך שעות על הבמה.., והבנתי כל מילה וכל הברה, שלא נדבר על השירה הנפלאה.. צריך לעבוד ולעבוד הרבה זהו הממונט להצלחה..
גם אם קורה משהו על הבמה, למשל את לא יודעת מתי להיכנס,, אל תראי זאת לקהל הצופים.
אתה לא סתם כאן בשביל עצמך, אתה באת לכאן כדי לעשות מעשה.
צריך להיות נקי בשירה או בנגינה, כמו רואה חשבון בדימוס.