על מנת שנוכל להבין מהו המקאם הערבי, נעשה השוואה מול המוזיקה המערבית אירופאית.
1.סולם מוזיקלי – במוזיקה אירופאית מערבית1.סולם מוזיקלי – במקאם הערבי
סדר צלילים עולה או יורד .
הסולם המערב אירופאי מכיל 2 טטרא קורדים: טטרא קורד תחתון אשר מכיל את הצלילים: FEDC בסדר עולה, וטטרא קורד עליון אשר מכיל את הצלילים: CBAG בסדר עולה.
סדר צלילים עולה או יורד .
לעומת זאת המקאם הערבי יכול להכיל טטרא קורד
אחד או שני טטרא קורדים או שלושה טטרא קורדים מסוגים שונים.
כולל טטרא קורדים אשר מכילים 3 צלילים 4 צלילים 5 צלילים ואף יותר.
2. טטרא קורד - במוזיקה אירופאית מערבית 2. טטרא קורד - במקאם הערבי (Jins)
טטרא קורד = בלטינית 4 צלילים
טטרא קורד- במקאם הערבי יכול להכיל 3 צלילים , 4 צלילים, חמישה צלילים ואף יותר. כך שיתכנו מצבים שבהם טטרא קורד אחד מנוגן בסדר עולה ולעומת זאת הטטרא קורד הבא הנו בסדר יורד או להיפך.
3. תבנית מוזיקלית– במוזיקה אירופאית מערבית 3. תבנית מוזיקלית– במקאם הערבי
תבנית מוזיקלית- במוזיקה האירופאית מערבית ישנה תבנית לכל סוג של סולם. תבנית = המרווח שבין שני צלילים המרכיבים את הסולם. מרווח- במוזיקה האירופאית מערבית- המרווח הוא של 1 טון או של ½ טון.
תבנית מוזיקלית - במקאם הערבי ישנה תבנית לכל סוג של מקאם. תבנית = המרווח שבין שני צלילים המרכיבים את המקאם. מרווח-במקאם הערבי- המרווח הוא של 1 טון ½ טון, ¼ טון, ¾ טון.
4. מרווחים
12 מרווחים -טון או חצי טון
24 מרווחים - טון, חצי טון, רבע טון, ¾ טון
4. מרווחים
5. דרגות סולם 5. דרגות הסולם
דרגות הסולם = 7 דרגות לכל סולם
דרגות לסולם- 7 דרגות לסולם אך ללא משמעות של המושג טוניקה או טון מוביל.
6. טוניקה - במוזיקה אירופאית מערבית 6. טוניקה – במקאם הערבי
טוניקה - לכל סולם יש את דרגת הטוניקה אשר מרכיבה את הסולם
טוניקה- לכל מאקם יש את הצליל הטוניקה של המאקם אך לא של הסולם.
7. הרמוניה - - במוזיקה אירופאית מערבית 7. הרמוניה – במקאם הערבי
הרמוניה – הרמוניה הבנויה על סוגי אקורדים שונים
הרמוניה- במקאם הערבי ישנם שני סוגי סולמות :אלה אשר מכילים טון וחצי טון ועליהם ניתן לבצע הרמוניה. אך לגבי רוב המקאמים היות והם מכילים 1/4 טון ו- 3/4 טון הרי שלא ניתן לבצע בהם הרמוניה .
8. טרנספוזיציה -- במוזיקה אירופאית מערבית 8. טרנספוזיציה – במקאם הערבי
טרנספוזיציה – ניתנת לביצוע במוזיקה האירופאית מערבית כולל המעבר שבין סולמות .
טרנספוזיציה- במקאם הערבי ישנם שני סוגי סולמות במקאמים, אלה אשר מכילים טון וחצי טון ועליהם ניתן לבצע טרנספוזיציה. אך לגבי רוב המקאמים היות והם מכילים 1/4 טון ו-3/4 טון הרי שלא ניתן לבצע בהם טרנספוזיציה.
9. כמות הסולמות -- במוזיקה אירופאית מערבית 9. כמות המקאמים – במקאם הערבי
כמות הסולמות – מוגבלת מפאת השילוב של שני טטרא קורדים בלבד.
כמות הסולמות – יותר גדולה לאור השילוב של מעל שלושה
טטרא קורדים.
10. תבנית סולם מז'ורי 10. תבנית מקאם ערבי במז'ור
סולם מז'ורי – מכיל 2 טטרא קורדים תבנית- C D E F G A B C ½ 1 1 1 ½ 1 1
מקאם עג'אם – מכיל 3 טטרא קורדים ((Jins
תבנית מקאם עאג'ם כדוגמא - מכיל שני קטעי סולם
קטע סולם מז'ורי מהצליל דו ועד הצליל דו .. כפי שזה בסולם דו מז'ור אך עם תוספת זנב של טטראקורד נוסף בירידה אשר מתחיל בצליל דו עובר לצליל סי במול עובר לצליל לה ומסתיים בצליל סול.
11. סולמות - במוזיקה אירופאית מערבית 11. סולמות במקאם הערבי
במוזיקה האירופאית מערבית ישנם 42 סוגי סולמות:
7 צלילים * 3 סוגי צלילים*רגיל/במול/דיאז* 2 מז'ור/מינור = 42 סולמות
במוזיקת המקאם הערבי ישנם 24 מקאמים אשר יכולים כל אחד מהם להתחיל בכל אחד מ-12 הצלילים
ולכן 12*24= 288 מקאמים.