תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

תולדות הקולנוע

דף הבית >> מוזיקה לסרטים >> תולדות הקולנוע
מונחים בעשייה קולנועית 

1.  הצופה בסרט
הצופה בסרט רואה למעשה רק  40% ממה שמכיל הסרט. הצופה אינו מבין ואינו צריך להבין איך וכיצד נכתב התסריט, כיצד הסרט נערך, מה היתה שיטת ההסרטה בכל טייק ובכל סצנה, ומה העיר הבימאי לשחקן בכל
סצנה וסצנה, כמות הטייקים שהושקעו בעל סצנה, מה היתה שיטת הצילום וכדומה.. הצופה רואה למעשה את
המוצר המוגמר לטוב או לרע.


2.  תסריט הסרט
התסריט ברב המקרים הוא אשר קובע את איכות הסרט..
את העלילה מקדמים באמצעות דיאלוגים, כאשר המטרה היא לתרגם את התסריט לסיפור ויזואלי.


3. מפיק הסרט
מפיק הסרט זהו האדם אשר משקיע את כספו האישי ברעיון של התסריט. מדובר בהשקעה כספית גדולה שבאם
אינה מבוצעת כיאות הרי שכל הכסף שהושקע בסרט יורד לטמיון. ולכן המפיק הוא אשר בוחר את בימאי הסרט,
את השחקנים בסרט, את מלחין הסרט, את הצלם, וכל מה שקשור בהפקת הסרט. (בארץ אין מפיקים היכולים
להפיק סרט ולכן ההפקה של סרט ישראלי תלוי ברובה בקרנות ציבוריות כולל השקעה ממשלתית)..


4. בימאי הסרט
בימאי נבחר ע"י מפיק הסרט. ומתפקידו  לביים את השחקנים ע"פי התסריט שהוכן. (בימאי רשאי לשנות את התסריט וזה בתיאום עם מפיק הסרט).. תפקידו של הבימאי לתרגם את התסריט לסיפור ויזואלי . הבימאי
למעשה מספר לנו הצופים את סיפור הסרט .. כפי שהוא רוצה או התכוון להעבירו. ולמעשה העט של הבימאי זו המצלמה.


5. עבודת הבימוי עבודת הבימוי מתחלקת לכמה רבדים:
  • הבנת התסריט.
  • הבנת הדיאלוגים השונים.
  • איך כל סצנה בנויה.
  • הז'אנרים השונים.
  • באיזו שפה להשתמש.
  • אלו שחקנים לבחור.
  • באיזו תאורה להשתמש.
  • עניין הסאונד, הקלטת שטח.
  • הקלטות באולפן ההקלטות.
  • עיצוב תסרוקות תלבושות תפאורה איפור .
  • עריכה קול, אפקטים ..
  • נשמע להערות מפיק העל.
  • אנשי קביעת תהליך העריכה הצילום ווהפקה
  • אנשי ההפצה
  • אנשי צילום
  • גודל התקציב, התקציב נקבע ע"פי גודל התסריט
  • שינויים או תוספות בתסריט
  • האם השחקנים שנבחרו אכן מתאימים לסרט.
  • מדובר בסך בצוות מינימלי של 50 איש ויותר הכל כמובן תלוי בתקציב
  6. המוזיקה בסרט
המוזיקה היא אחד הקטעים החשובים בהכנת סרט. המוזיקה של הסרט ברב המקרים עושה מחצית מאיכותו של הסרט. המוזיקה של הסרט אומנם היא נשמעת ברקע העין רואה 80% והאוזן שומעת 20%  ובכל זאת למוזיקה
של הסרט השפעה עצומה על תוצאת איכותו של הסרט.


7. תפקידו של מלחין הסרט
אנחנו כמלחינים אשר כותבים מוזיקה לסרט חייבים להבין את הסצנה חייבים להבין את המשחק של הסצנה
וחייבים להבין את דרישותיו של הבימאי לסצנה זו לפני שאנו כותבים את המוזיקה לסרט. לכתוב מוזיקה יחסית
זה קל ,, אך להתאים מוזיקה לסצנה זה דבר קשה מאין כמוהו .. באיזו סצנה אני כותב מוזיקה ובאיזו סצנה לא ?
יש צורך להתאים את המוזיקה לסצנה המדוברת.. האם מדובר בסצנת : מתח, חרדה, קומדיה, דיכאון, לוויה,
חתונה, מלחמה, קטע רומנטי, קטע של העלאת זכרונות, באיזה מוטיב להשתמש, ובכלל יתכן מצב שהבימאי
למרות אופי הסצנה מבקש בכלל משהו שאינו מתאים לסצינה.. יש להתחשב כאשר כותבים מוזיקה לקולנוע,
ברעשי הרקע שיהיו בסצנה, להתאים את הכלים המוזיקליים לכל קטע בהתאם לסצנה ועוד..


8. שחקני הסרט
חד הדברים החשובים של מפיק הסרט, זה לבחור בשחקנים טובים אשר יכולים להטיב עם הסרט , וכמו בכל
השקעה המפיק מבקש לגרוף רווחים מהסרט.
היום כל שחקן קולנוע רציני מרוויח הון עתק בגין כל סרט.. ישנם שחקנים אשר מקבלים בגין סרט אשר נמשך
בסך הכל מספר חודשים מעל 10 מיליון דולר.


9. שלוש תקופות בחיו של סרט:
תקופה ראשונה – השלב הראשון של עשיית הסרט נקרא שלב הפרה פרודקשיין- זהו שלב טרום ההפקה של
הסרט, גיוס התסריט, ועל פי התסריט מגייס המפיק את הבימאי, המלחין, השחקנים, התסריטאי עצמו, הצלמים, אנשי האיפור והסאונד, אנשי ההפקה, האנשים האחרים על הפעלולים בסרט, רעשי רקע וכדומה.
בשלב זה מגבשים את תקופת הצילומים, אורך תקופת הצילומים, גודל התקציב, עריכת חוזים בין כל הגופים ,
קביעה מועד חיציאת הסרט לאקרנים.
תקופה שניה -  השלב השני של עשיית הסרט  נקרא שלב הפרודקשיין. בשלב זה כותבים בצורה מסודרת את
כל הסצינות על פי התסריט סצנה אחת אחרי השניה, קובעים את כמות הטייקים הדרושים לכל סצנה , קובעים
את משך הזמן המיועד לצלם ולשחקן/ים לבצע את הסצנה. כל עבודת הבימוי כתובה בצורה מסודרת סצנה
אחר סצנה, בשלב זה פונים למלחין מראים לו את התסריט מראים לו את הסצנה הערוכה ומבקשים מהמלחין
לכתוב את המוזיקה ..
תקופה שלישית – שלב הצילומים .. יום צילום אמור להמשך 12 שעות  ב-12 שעות אלו בדרך כלל מופקים בין
3-5 דקות צילום של הסרט. ככל שיש תקציב גדול יותר עובדים יותר בנחת ובלי לחץ בין 3-4 חודשים לסרט.
הכל כאן מפורט כל אחד יודע את תפקידו כל אחד יודע מה הולך להיות בכל יום צילום, הכל מאוד מדוייק והכל
פועל על פי התקציב הכספי. הצילום מתחיל בשעה 6 בבוקר ומסתיים בשעה 18 בערב. בשעה 6 בבוקר אוכלים ארוחת בוקר עד 6:30 ובשעה 12 אוכלים ארוחת צהרים עד 12:30  כך שלמעשה ישנם רק 11 שעות צילום ביום. במתכונת זו ישנם צילומי יום וישנם צילומי לילה בהתאם לתסריט הסרט.


10. שלב עריכת הסרט
  • צפייה בחומרים שכבר הוכנו.
  • עריכה צפייה ושינויים
  • 3 חודשים אורכת העריכה
  • הבימאי יושב עם העורך
  • הבימאי יושב עם מלחין הסרט מהבחינה המוזיקלית
  • הבימאי יושב עם עורך התמונה הפס קול עורך הדיאלוגים.
  • כל שחקן (קול) בסרט מקבל ערוץ הקלטה נפרד.
  • כולל ערוצים נוספים כגון ערוצי אוירה (אמבולנס משטרה איושת הרוח, שעשוך הגלים וכדומה..
  • איך העולם של הסאונד יישמע בסרט מבחינת יצירת העולם הקולי ולא המוזיקלי.
  • הבימאי הוא שקובע לבסוף את השפה המוזיקלית ולא המלחין.
  • חשוב שהבימאי יבין קצת מהבחינה המוזיקלית.
  • יש לציין כי קיימים מלחינים אשר כתבו מוזיקה לסרטים מוזיקה מוכנה שכל בימאי יכול להשתמש במוזיקה
  • זו מבלי להזדקק למלחין (למשל קיימת אפשרות שכזו בארץ המלחין שמו דני סידס והוא מספק תמורת תשלום כמובן ערוצי סרטים מכל הסוגים מוכנים לחיבורים לסצנות שונות.
  • במידה ויש תקציב ורוצים להפיק סרט רציני אזיי תמיד עדיף שבסרט יהיה מלחין צמוד לכל סצנה וסצנה.
  • מעצב התמונה נקרא קלוואזר והוא אחראי על עיצוב התמונה מבחינת התאורה הצבעים ופוקוס התמונה.
  • המפיק העל הוא שחותם עם המלחין ולא הבימאי.
  • בעריכה של סצנה משתתפים כל 50 העובדים כולל תפאורה, עיצוב, איפור, תלבושות, כל השחקנים, וכל
  • מה שאמור להתרחש בתוך הסצנה כפי שזה נכתב הלכה למעשה.
  • כל דבר שמחליט עליו הבימאי יש לזה השלכה מאוחר יותר על הצופה..
  • המוזיקה בסרט יכולה להיות מוזיקה אומנותית או מוזיקה מסחרית הכל תלוי מה דורש בימאי הסרט.
  • האומנות ומה שהתכוון הבימאי צריכה להגיע להגיע לכולם אך היא אינה חייבת לדבר לכולם במידה שווה
  • וזה תפקידו העיקרי של בימאי הסרט להבהיר לכולם על מה דנה הסצנה.. בפרוט מלא.. 
 
שיעור מס' 2


1. שיטות צילום של סרט
ילום מגובה העין
העמדה בפריים
תנועת מצלמה
Top Angel – נקודת המבט האלוהית
Over the shoulder –  צילום מעבר לכתפיים של המצולם.
Pan and till- תזוזה ימינה ושמאלה של המצלמה
  • צילום מעל באמצעות רחפן Zoom out-  צילום מקרוב (הזקן מהסרט התפוז המכני).
  • קירוב התמונה
  • הרקע זז אחורה והדמות כביכול נעה קדימה.
  • מצלמה בידי אדם
Shot Hand – מצלמה ידנית עם מעקב
Too Shot- שני אנשים בפריים אחד..
דמויות בהצללה- שילוב בין תאורה להגשה.
התאורה אשר מייצרת צבעוניות .. לצבע יש טמפרטורה  כחול- חם יותר, צהוב- קר יותר וכדומה..
וזה נועד כדי לאפיין את הדמויות הגיבור הטוב לעומת הרע.. וכדומה..
הצבעוניות יוצרת אף מסתורין ירוק- הקנאה שחור- המות  צהוב – ריחוק ..
צפינו בסרט מלפני 110 שנים בשחור לבן לעומת אותו סרט אשר צבעו אותו היום .. שינוי ממש דראסטי בסרט.
סוגי הצבעים בתאורה מתאפיינים : צבע מונוכרומטי, צבע אנלוגי,  צבע קומפלמנטרי, צבע טריאדוק ..
באמצעות צבע ניתן לראות טוב יותר את הגשם ישר יורד בלילה  וזאת באמצעות יצירת אור מלאכותי על הצבע..
וכמובן את הצבע בסרט ניתן לייצור באמצעות תלבושות ..


2. התאורה בסרט
הו כלי מאוד חשוב בעשיית הסרט . המטרה זה לצייר את הסצנה באמצעות האור.
התאורה מגלה ומסתירה כל הזמן את מה שהבימאי מנסה לומר בסצנה.. האור על הדמות משחקת משחק לא
פחות חשוב מהשחקן עצמו. כגון כיסוי שטח מסויים מהפנים.. הבלטת חלק מסויים מהפנים ..
תאורה קונטרקסיט- משמשת למעשה לסרטי גנגסטרים מאפיות התאורה אינה אחידה.
כיום משתמשים בפנסי לד לצורך התאורה הכללית לצורך יצירת מסך אור לבן ונקי ולא האור הצהוב של הטבע(השמש)
משולש דה וינצ'י-  זהו מקור אור של צד שמאל האף יוצר הצללה והחלק הימני פחות מואר . מונח זה התקבע בתאורה של הסרטים מציוריו של ליאונרדו דה וינצי אשר השתמש בצירויוי בהצללה של הדמות ובהארת חלק
ממנה. התאורה חשובה לא פחות מפניו של השחקן.. הציירים עשו לנו את השיעור הראשון בתאורה רמברנד
למשל צייר בשיטה של שמאל מואר וימין חשוך והלבן ממש בוהק הציור למעשה מביע את מקור האור..


3. קומפוזיציה בסרט
ומפוזיציה- האופן שבו מאורגנים בפריים אלמנטים (מרכיבים) חזותיים כמו חפצים,קוים, צורות, טקסטורות,
צבעים ודמויות.
מיזנסצנה- Miseen Scene) (  - העמדה של כל מה שקיים בסצנה, ארגון התנועות והמרכיבים החזותיים,
במרחב של הפריים.
עומק שדה- התחום במרחב המצולם שבו נמצאים האלמנטים בפוקוס חד.
Deep focus- צילום בעומק שדה רב, הגורם לכך שאלמנטים שניצבים במרחקים שונים מהמצלמה יופיעו
בתמונה בפוקוס חד
Over lap- הנחת אובייקט שיסתיר חלקית אובייקט אחר ליצירת תחושת עומק.
חזית – foreground  - קדמת הפריים, החלק הקרוב של הפריים, היחס בינו לבין הרקע יוצר הרגשה של
עומק.
רקע- background- אחרי הפריים , החלק המרוחק של הפריים.
פריים סגור-  כאשר אובייקטים תוחמים את הפריים מכל קצותיו, מיועד לשם יצירת הרגשה קלאוסטרובית .
יש בו את כל החפצים אשר יוצרים מועקה, פחד, לחץ, חרדה וכדומה..
פריים פתוח- כאשר ישנם צדדים לא תחומים בפריים..  יש בו את כל החפצים אשר יוצרים מרחב, נוף, תחושה אופטימית
לדוגמה: שמים וכדומה..
גרין פריים – מסך ירוק – זוהי שיטת צילום השחקנים משחקים מול מסך ירוק אינם יודעים מה יש מעבר למסך
וזאת כדי לאפשר לשחקנים להיות בתוך הווית הסרט מבלי להשתכנע ממה שקורה מסביב.
 
 
 4. פס קול בסרט

פס הקול בסרט מחולק למספר ערוצים:
  • ערוץ הדיבור
  • ערוץ רחשי רקע
  • ערוץ המוזיקה
  • ערוץ האפקטים
5. פס הקול מכיל מספר סאונדים:
סאונד סינכרוני- הדיבור התנועות מתואמים לתמונה המוקרנת.
סאונד א- סנכרוני-  הדיבור התנועות אינם מתואמים לתמונה המוקרנת.
קריינות- קריינות שהמקור שלה  אינו מוצג במסך .
 Roomtome-  סאונד אשר מוקלט בחלל המצולם.
Wild-  לקיחת סאונד מבלי לצלם אותו במקביל.
Folly-   רעשים ואפקטים המוקלטים בתנאי אולפן. כיום ישנם אלפי אפקטים מוכנים הנמגכרים תמורת תשלום.
Bom-  זהו מוט ארוך שמיקרופון ההקלטה ממוקם עליו בקצה למעלה.
Mixing-  התהליך שבו מערבבים יחד את מרכיבי הקול שהוקלטו בערוצים השונים. (היום יש המון דרישה
              לעבודה בנושא זה למעוניינים בפרנסה טובה)..


6. סוגות קולנועיות סוגה= ז'אנר
הז'אנר הקולנועי מכיל את מבנה הסיפור העלילה, הגיבורים, התפאורה, התלבושות, המשחק, התאורה,
פתיחה וסיום. הסוגות העיקריות: מלודרמה, מתח, קומדיה, מחזמר,וכדומה כ-40 ז'אנרים שונים.
שני סוגי קולנוע עיקריים: סרט עלילתי, וסרט תעודי.  זאנר הסרט התעודי מבויים ומוסרט בדיוק כפי שזה
נעשה לסרט עלילתי.. (ההבדל בין כתבה לסרט תעודי? כתבה אינה חייבת לספר סיפור אלעומת זאת סרט
תעודי כן חייב). ולכן סרט תעודי חייב בבימוי ..
שני האחים ווארנר המציאו את המצלמה בשנת 1885   עם המצאת המצלמה מתחיל להיווצר התפתחות
קולנועית כולל בהמשך הוספת הסאונד .


7. זויות צילום
ויות הצילום נקבעות על פי מיקום המצלמה.
Low angle –  זוית נמוכה- צילום בו המצלמה מוצבת מתחת לאובייקט המצולם.
High angle – זוית גבוהה- צילום בו המצלמה מוצבת מעל לאובייקט המצולם.
  Eye level – צילום מגובה העין, צילום בו המצלמה מוצבת בגובה האובייקט המצולם.
Oblique angle- זוית עקומה- צילום בו המצלמה מושפעת על צידה הימני או השמאלי.
Birds eye view- זוית ממעוף הציפור- צילום בו המצלמה ניצבת 90 מעלות מעל האובייקט.
Full shot- שוט מלא של חפץ
Two shot- צילום של שני אנשים בדרך כלל מצרפים את גודל הפריים .
Group shot- צילום של שלושה אנשים ויותר.


8. תנועות מצלמה חצובה
מתקן אשר עליו מרכיבים את המצלמה כדי שתהיה יציבה.
Pan fight/left – תנועת המצלמה הנייחת, הנעה על צירה האופקי, גוף המצלמה נע לכיוון ימין או שמאל,
וכך נוצר אפקט של סריקה אופקית.
Swishq whip pan -  תנועת הפאן המהיר , גורם למריחת האובייקט הויזואלי המצולם.
Till down/up  - תנועת המצלמה הנייחת הנעה על צירה האנכי גוף המצלמה נע מעלה ומטה. תנועה זו יוצרת
אפקט של סריקה אנכית.
Dolly in/out/ right/qleft – הנעת המצלמה על מנשא עם גלגלים. באופן חופשי על פני הקרקע , שימוש נפוץ
ב-Dolly In- אל תוך עומק הפריים, לעומת Dolly out- בה המצלמה נעה אחורה וחושפת פרטים נוספים בצילום.
במצב זה יתכן גם דולי מעגלי וייצוב התנועה יהיה ע"י שימוש במסילות.
Stedy cam-  מצלמה הנישאת ע"י הצלם עצמו. ומיוצבת ע"י מערכת של ג'ירוסקופים. האפקט דומה לדולי אך
אינו מחייב שימוש במסילה.
תנועת Crane  - תנועה שבמהלכה מוצבת המצלמה מעל הקרקע והיא מונעת באויר, למעלה, למטה, פנימה
החוצה ולצדדים. בדרך כלל באמצעות מנוף.
Hand held camera- תנועת מצלמה בה המפעיל.



9. מילון מושגים ריאליזם – 
סרטים בהם התוכן חשוב על הצורה. אמצעי המבע מאופיינים בשימוש שמרני של היוצרים. הסרטים בנויים בצורה, שהאשליה תשמר ולא תיחשף שום מניפולציה. הסרט מציג תמונה אובייקטיבית של העולם הממשי כפי שמבין הצופה. היוצרים מעלימים את אישיותם ואין הבחנה של סגנון. בסרטים ריאליסטים ישנו ניסיון של שעתוק המציאות באופן שלא יסגיר פרשנות.
קלאסיציזם –  ייצוג מסוגנן במקצת של המציאות שמתקבלת על ע"י הקהל. המטרה של הסרט היא פונקציונאלית. הסרט נועד לבדר. ההתמקדות היא על הסיפור וכיצד אמצעי המבע הקולנועי מסייעים לכך. הסרטים הקלאסיים נועדים הזדהות של הצופה עם הערכיים המוסריים ועם השאיפות של הגיבור.
פורמליזם –  סרטים בהם הצורה מביעה את התוכן. הסרטים מסוגננים ומעוותים במכוון כדי לבטא האופן סובייקטיבי את חווית המציאות של היוצרים. ישנו רצון לעיצוב מחודש של המציאות.
סמיולוגיה: תורת הסימנים, מידת הקשר בין הסימן לדבר שאותו סימן מצביע עליו.


10. צילום תאורה וקומפוזיציה:
Take טייק: בתהליך הצילומים, הצילום הרציף מ"אקשן" ועד "קאט".
Shot שוט: הטייק הנבחר. צילום רציף בין קאט אחד למשנהו בסרט המוגמר.
Scene סצינה: התרחשות עלילתית הנערכת בחלל ובזמן אחד.
  Sequenceסיקוונס: רצף של התרחשות עלילתית או רעיונית, שיכול לחרוג מחלל ומזמן אחד.
לדוגמא: עריכה צולבת המציגה שתי סצינות או יותר, המתרחשות סימולטנית ושייכות ליחידה עלילתית ו/או
רעיונית אחת. בסרט הנרטיבי הסיקוונס חופף בדרך כלל לסצינה.
 
10.  מרחקי צילום: (נקבעים על פי גודל האובייקט המצולם בפריים)
X.L.S.  -   -  EXTREME LONG SHOTצילום של דמות מרחוק או צילום נוף רחב.
L.S. –    - LONG SHOT צילום דמות כאשר גבולות הפריים תוחמים את גופה. יוצר ריחוק.
M.L.S. – -  MEDIUM LONG SHOT  (אמריקן שוט) צילום דמות מהברכיים עד הראש.
- M.S. MEDIUM SHOT -  צילום דמות מהמתנים עד הראש. מעניק נייטרליות לדמות.
M.C.U. –  MEDIUM CLOSE UP -  צילום דמות מהחזה עד הראש.
C.U. –    CLOSE UP - תקריב, לדוגמא: צילום ראש . מעצים רגש.
X.C.U. –  EXTREME CLOSE UP -  צילום חלק מהגוף והתמקדות עליו.
F.S. –   FULL SHOT - שוט מלא של חפץ. 
T.S. – TWO SHOT - צילום של שני אנשים. בד"כ מצרפים את גודל הפריים כגון: T.C.U.
G.S. – GROUP SHOT -  צילום שלושה אנשים ויותר.

 

11. זוויות צילום  (נקבעות על פי מיקום המצלמה):

Low Angle – זווית נמוכה – צילום בו המצלמה מוצבת מתחת לאובייקט המצולם. 
Eye Level – צילום מגובה העין – צילום בו המצלמה מוצבת בגובה האובייקט המצולם. 
High Angle - זווית גבוהה – צילום בו המצלמה ממוקמת מעל לאובייקט המצולם.
Oblique Angle - זווית עקומה – צילום בו המצלמה משופעת על צידה הימני או השמאלי.
Birds eye view - זווית ממעוף הציפור – צילום בו המצלמה ניצבת º90 מעל האובייקט.
עדשה רחבה -  עדשה הנותנת תחושת רוחב וניתן לצלם בה תמונה רחבה בד"כ משמשת ל L.S..
עדשה צרה – עדשה הנותנת תחושה צרה וניתן לצלם בה תמונה מצומצמת בד"כ משמשת ל C.U..

 

12. תנועות מצלמה :

חצובה – מתקן אשר עליו מרכיבים את החצובה כדי שתהיה יציבה.
Pan (Right/Left)  - תנועת המצלמה הנייחת, הנעה על צירה האופקי. גוף המצלמה נע לכיוון ימין או שמאל,
וכך נוצר אפקט של סריקה אופקית.
Swish/whip Pan – תנועת הפאן המהיר. גורם ל"מריחת" האובייקט הויזואלי המצולם. 
Tilt (Down/up)  - תנועת המצלמה הנייחת, הנעה על צירה האנכי. גוף המצלמה נע מעלה ומטה.  תנועה זו
יוצרת אפקט של סריקה אנכית.
Dolly (in-out-right-left) –הנעת המצלמה על מנשא עם גלגלים, באופן חופשי על פני הקרקע. שימוש נפוץ
בדולי פנימה אל תוך עומק הפריים לעומת דולי אחורה בה המצלמה נעה אחורה וחושפת פרטים נוספים. יתכן
גם דולי מעגלי, וייצוב התנועה על ידי שימוש במסילות.
Steady cam  -  מצלמה הנישאת ע"י הצלם, ומיוצבת על ידי מערכת של ג'ירוסקופים. האפקט דומה לדולי,
אך אינו מחייב שימוש במסילה.
תנועתCrane  - תנועה שבמהלכה מוצבת המצלמה מעל לקרקע והיא מונעת באוויר – למעלה – למטה, פנימה-החוצה, לצדדים -  בדרך כלל באמצעות מנוף. 
Hand-Held Camera – ,תנועת מצלמה בה מפעיל המצלמה נושא אותה, באמצעות החזקתה ביד, על הכתף
או בכל דרך אחרת. לקבלת תמונה יציבה ניתן להשתמש ב steady cam.
 Zoom in/out- תנועת עדשה, היכולה לקרב ולהגדיל אובייקט וההפך מבלי להניע את המצלמה.


13. תאורה:
Three Point Lightingתאורת שלוש הנקודות: מערך מקורות-תאורה, שגורם להארת הסצינה באופן
אופטימלי. האור מגיח משלושה כיוונים:
ממקור אור עיקרי, חזיתי בהיר (Key Light), ממקור אור המאזן (Fill Light) ומאחורי האובייקט המצולם (Backlighting):  
 Key Light אור עיקרי: במערכת תאורת שלוש הנקודות האור הממוקד, החזק והבהיר ביותר, המכוון כלפי פנים
חלל הסצינה. 
Fill Light אור מילוי: במערכת תאורת שלוש הנקודות, תאורה ממקור בהיר פחות מה-Key Light המשלימה את האזורים אליהם הוא לא הגיע. מרככת את הצללים בסצינה.
Backlighting אור אחורי: במערכת תאורת שלוש הנקודות, תאורה שמקורה מאחורי האובייקט המצולם ומעט מעליו. מדגישה בדרך-כלל את קווי המתאר של הדמות, מונעת צללים חזקים ונותנת תחושת עומק לתמונה.
תאורה טבעית /אור מצוי: האור הטבעי הנמצא באתר הצילומים.
תאורה מלאה : תאורה היוצרת ניגוד מזערי בין אזורי אור וחושך של השוט, ומעט מאוד צללים.
  תאורה נגודית : תאורה אשר יוצרת ניגוד חריף בין אזורים מוארים וחשוכים בשוט,
                         עם צללים עמוקים ורבים.
  תאורה עמומה/כהה כאשר הסצנה מתרחשת בחשכה כמעט מוחלטת, ליצירת מתח, פער ידיעות או אפקט דרמתי.
  Filter : מסנן אור המושם לפני המצלמה או גוף התאורה כדי לשלוט באיכויות האור והצבע.
   ג'לטין -  נייר העשוי מג'לטין בצבעים שונים המשלימים לפנס את הצבע.  
   מרככים -  נייר מיוחד על הפנס הגורם לאור להיות מרוכך יותר.

14. קומפוזיציה:
קומפוזיציה: האופן בו מאורגנים בפריים אלמנטים (מרכיבים) חזותיים כמו חפצים, קווים, צורות, טקסטורות
וצבעים ודמויות.
15. מיזאנסצינה  mise en scene-
העמדה של כל מה שקיים בסצינה, ארגון התנועות,
והמרכיבים החזותיים במרחב של הפריים.
16. עומק שדה:
התחום במרחב המצולם, שבו נמצאים האלמנטים בפוקוס חד.
Deep Focus: צילום בעומק שדה רב, הגורם לכך שאלמנטים שניצבים במרחקים שונים מהמצלמה יופיעו
                       בתמונה בפוקוס חד. 
Over lap: הנחת אובייקט שיסתיר חלקית אובייקט אחר ליצירת תחושת עומק.
 חזית (FOREGROUND) – קדמת הפריים, החלק הקרוב של הפריים. היחס בינו לבין הרקע יוצר הרגשה של עומק.
רקע BACKGROUND) ) – אחורי הפריים, החלק המרוחק של הפריים.
 פריים סגור: כאשר אובייקטים תוחמים את הפריים מכל קצותיו.  מיועד בעיקר לשם יצירת
                   הרגשה קלאוסטרופובית.
פריים פתוח: כאשר ישנם צדדים לא תחומים בפריים (שמיים וכד').

17. פס הקול:

שלושת ערוצי פס הקול המרכזיים:
 ערוץ הדיבור – ערוץ הקול בו שומעים את הדיאלוג של הסרט.
 ערוץ רחשי רקע + אפקטים –  ערוץ הקול בו מושמעים קולות המוסיפים למציאות,של הסרט.
 ערוץ המוזיקה – ערוץ הקול בו מושמעת מנגינה
 Diegetic Sound: סאונד (מוסיקה, דיבור או אפקט קולי) שמקורו מתוך עולם הסרט. לדמויות אפשרות לשמוע
את הסאונד.
Non-Diegetic Sound (Extra Diegetic Sound): סאונד שמקורו מחוץ לעולם הבדיוני של הסרט. לדוג':
מוסיקת אווירה, קריינות. 
Voice-Over: קריינות שהמקור שלה אינו מוצג על המסך. במקרים בהם נראה הסובייקט הדובר הסאונד שייך
לזמן שונה מזה המוצג. 
Synchronous Sound: סאונד שמתואם מבחינת הקצב עם התנועה המוצגת באופן ויזואלי. 
Asynchronous Sound – סאונד שאינו מתואם מבחינת הקצב עם התנועה המוצגת באופן ויזואלי. 
Room tone –  סאונד אשר מוקלט בחלל המצולם ותפקידו לשמש רקע אחיד ו/או למלא חללי סאונד בשלב
עריכת הסאונד. נהוג לקחת רום טון במשך דקה כשכל הצוות בדממה.
Wild  –  לקיחת סאונד מבלי לצלם אותו במקביל. המטרה של ה- WILD היא דוגמת סאונד
              שיתווסף בעריכה של הסצנה.
Folly –  רעשים ואפקטים המוקלטים בתנאי אולפן ומתווספים לפס הקול בעריכת הסאונד.
בום: מוט ארוך שמיקרופון ההקלטה ממוקם בקצהו ונע עם השחקנים המדברים מבלי להראות בתמונה. מאפשר הקלטה ישירה Direct sound.
Mixing ערבול: התהליך בו מערבבים יחד את מרכיבי הקול שהוקלטו בערוצים השונים.
 


18. עריכה: סוגי מעברים בין שוטים:
Cut: מעבר מיידי בין שני שוטים.  מדובר במעבר הכי פשוט בין שני שוטים.
Cut-In: מעבר מיידי מצילום מרוחק למבט קרוב יותר על חלק מאותו המרחב.
Dissolve: מעבר בין שני שוטים, שבמהלכו האימאז' (מה שנראה על המסך) הראשון נעלם בהדרגה בזמן
שהאימאז' השני מופיע בהדרגה.
Superimposition: הרגע שבו מתערבבים שני האימאז'ים על המסך נקרא.
Fade-In: מסך חשוך שמתבהר בהדרגה עם הופעת השוט.
Fade-Out: השוט מוחשך בהדרגה עד שהמסך הופך שחור.

 

19.  סוגי עריכה :

עריכה קלאסית /אנליטית (המשכית):  עריכה התומכת בפעולה נרטיבית (עלילתית) ברורה והמשכית (שאינה נקטעת).  היא מבוססת על תיאום יחסי מרחב וזמן בין השוטים – בניגוד לשבירה שלהם. מפרקת את הסצינה
מהכלל לפרט – מלונג שוט לפרטים.
עריכת סינטית /מונטאז': מעבר מהיר בין שוטים תוך התחלפות קיצונית בין זוויות ומרחקים. שימוש במוסיקה
קצבית ושלם אידיאולוגי אותו הצופה אמור להרכיב. במידה והשלם אינו חורג מתוך קווי העלילה המדובר
במונטאזסיפורי.
 חיבור של שוטים ממקומות שונים או מזמנים שונים וחיבורם באופן היוצר כרונולוגיה חדשה.
עריכה צולבת: עריכה שבה מופיעים לסירוגין שוטים השייכים לשני קווי-פעולה או יותר, ומתרחשים במקומות
שונים, בדרך-כלל בו-זמנית.
חומר גלם – כל החומר המצולם.
Out – חומר הגלם אשר לא נכלל בסרט ונותר "בחוץ".
חומר גלם – rushes מכלול החומר שצולם בכל ימי הצילומים, כפי שהוא מסודר על הקלטות.
ג'אמפ קאט - חיתוך קופצני. מעבר פתאומי בין שני שוטים. נגרם בד"כ מעריכה של שוטים
                   שלא שמרו על 45 מעלות מרחק או שעברו את קו ה- 180 הדמיוני.
 המשכיות CONTINUITY  הרצף ההגיוני והוויזואלי בחיבור (בעריכת) הסרט. על המשכיות
 יש להקפיד בזמן הצילומים (למשל באיזו שורה בדיאלוג הייתה הסיגריה מעושנת  עד לאמצעה, האם כוס
הקפה הייתה ריקה בשוט הקודם וכו') ובזמן העריכה (אם בשוט הקודם מי היה מימין ומי משמאל על יחס זה
להישמר גם בחיתוך לשוט הבא).
קשר של צורה – כאשר הקשר בין שני שוטים מחוברים הוא של צורה, (לדוגמא גלגל מכנית וגלגל העין).
קשר של נושא – כאשר הקשר בין שני שוטים מחוברים הוא על פי הנושא, (לדוגמא מדברים על דמות מסויימת
והיא מופיעה בשוט הבא)
קשר של תנועה – כאשר הקשר בין שני שוטים מחוברים הוא לפי התנועה בפריים, תואם או הפוך.
עריכה אסוציאטיבית: עריכה בה מתארגנים השוטים על פי תודעת הדמות בסרט. ההצמדות לתודעה
הסובייקטיבית מאפשר נזילות רב ה בהרכבת פרטים ויזואליים "שרירותיים".
 Match On Action חיתוך בתנועה: קאט המשכי המחבר שני שוטים המצולמים מנקודות מבט שונות ומציגים
את אותה התנועה באותו הרגע.  החיבור גורם לתנועה להיראות כאילו היא נמשכת ללא הפרעה.
Shot/Reverse Shot: שני שוטים או יותר, המחוברים יחדיו, ומציגים לסירוגין דמויות, שעל-פי רוב מנהלות שיחה. 
º180  System: על-פי הגישה ההמשכית לעריכה, על המצלמה להישאר בצד אחד של ציר הפעולה, על-מנת
להבטיח עקביות של יחסים מרחביים של שמאל-ימין בין האובייקטים בשוטים השונים.
Eye-Line Match: קאט המציית לעיקרון ציר הפעולה, ובו שוט המציג דמות המביטה בכיוון מסוים מלווה בשוט המציג מרחב סמוך המכיל את מה שהדמות ראתה. 
Point Of View Shot (POV Shot): שוט המצולם כאשר המצלמה מוצבת בקירוב (פחות או יותר) במקום בו נמצאות העיניים של השחקנ/ית ומציג את מה שרואה השחקן.


20. התסריט, הסיפור והנראטיב הקולנועי נארטיב -
אירועים הקשורים זה בזה, ויוצרים את מרקם דרמטי של סיפור קולנועי .
האופן בו מסופר הסיפור. יש סגנונות רבים לנרציה: יש נרטיב כרונולוגי, נרטיב אפי, נרטיב בסגנון פוסטמודרני וכו'.
דיאגזיס Diegesis –  העולם הבדיוני בו מתרחש הסיפור.  מכלול האירועים והאלמנטים שניתן להניח לגביהם,
שהם נגישים עבור הדמויות שבעולם הסרט.
סיפור (פאבולה)- מכלול הארועים אותם אנו רואים או שומעים בסרט בצירוף כל הארועים ואת נתוני הרקע שאת קיומם אנחנו מניחים או מסיקים, סך הארועים מאורגן על פי הסדר הכרונולוגי שלהם. 

עלילה(סוז'ט) –מכלול האירועים המוצגים ישירות לצופה, כולל יחסיהם הסיבתיים, הסדר הכרונולוגי שלהם, אורכם, תדירותם (במקרה שאותו האירוע חוזר יותר מפעם אחת בעלילה) ומיקומם המרחבי.  ובנוסף:  חומר חוץ דיאגטי המוצג על המסך. 

20. מבנה  התסריט :                 
 אקספוזיציה  תחילת הסרט, אשר בו נחשפים - דמויות , קונפליקט, מקום, חלל וזמן קולנועי.
 אירוע מחולל - מקרה אשר משנה את הכללים שנוצרו באכספוזיציה ויוצר מתח ומצב מסובך שייפתר רק  בסוף הסרט.
הסתבכות  החל מנקודת המפנה מתחילה העלילה להסתבך עד לשיאה שהוא שיא הסרט.
נקודת מפנה ראשונה-  לאחר תחילת ההסתבכות באה נקודת המפנה הראשונה מסבכת את המצב יותר 
                                  וגורמת לעלייה במתח ולמכשול  חדש לגיבור.
 נקודת מפנה שנייה   מספקת עוד עליית מתח ומכשול קשה יותר ואתגרי יותר לגיבור.
                                 נקודת המפנה השנייה מקדמת אותנו לקראת השיא שבו יהיה העימות הגדול.
 נקודת שיא  שיאה של ההסתבכות הרגע הדרמטי ביותר בסרט, המותח ביותר  השיא.
                    זהו העימות  הגורלי של הגיבור שלאחריו בא הפתרון לבעיה  וההסתבכות מגיעה לסופה.
 התרה  הרגע לפני החשכת המסך והופעת הכתוביות.
 מונולוג -  טקסט הנאמר ע"י דמות אחת כטקסט רצוף מבלי לקבל תגובה טקסטואלית.
 דיאלוג  חילופי דברים בין דמויות שונות. מכיוון שקונפליקט בנוי שני צדדים הדיאלוג בנוי
               כמו משחק פינג פונג בין שני גורמים (שתי דמויות ויותר)
Flashback-  שינוי בסדר העלילתי, בו העלילה נעה לאחור (בזמן) ומציגה אירועים שהתרחשו מוקדם מאלה
                     שכבר הוצגו. 


 21. הדמות הקולנועית דמויות -
הנפשות הפועלות במהלך סרט ומניעות את העלילה. לעיתים מבוסס על אדם אמיתי (דמות ריאליסטית)
ולעיתים המצאה של הכותב (דמות בדיונית). 
דמות עגולה -  דמות בעלת אופי רחב המתבטא במהלך הסרט. רב גוניות באה לידי ביטוי במספר סצנות
                     ובטווח  של תגובות המאפשר שבירת סטיגמות או מוסכמות.
 דמות שטוחה   דמות המבוססת לרב על סטיגמות או מוסכמות. חד גונית אינה נראית ריאליסטית ומשרתת
                         את העלילה ברגע מסוים.
קונפליקט  עימות דרמטי הנובע מרצונות מנוגדים של שתי דמויות או יותר. בבסיס כל עלילה ישנה בעיה
המעמתת שני גורמים זה מול זה ומביא את המתח ההסתבכות לשיא ולפתרון.
פרוטגוניסט - הגיבור –  הדמות העוברת את השינוי במהלך הסרט. הקונפליקט שלו מוביל את הסרט ופתרונו
מביא לסיום הסרט לאחר שהוא עובר שינוי רגשי.
אנטגוניסט – הדמות שגורמת לקונפליקט מול הפרוטגוניסט (הגיבור). בניית הדמות כיריב (למען עימות
                   מעניין – כדאי שיהיה יריב ראוי מול הגיבור)
ליהוק- תהליך בחירת השחקנים לסרט. בתהליך זה מותאמים השחקנים לדמויות, התהליך נערך על ידי מלהקת ובימאי. 
רצון מוטיבציה - MOTIVATION - שאיפה או מטרה של הגיבור אותה הוא מנסה להשיג במהלך הסרט.
נהוגה חלוקה לרצון גלוי רצון סמוי. למשל: בסרט מת לחיות הרצון הגלוי של הגיבור הוא להרוג את
הטרוריסטים ולשחרר את בני הערובה ואילו הרצון הסמוי הוא להחזיר את גרושתו לידיו.
מכשול, מעצור – הדבר המונע מן הגיבור לממש את רצונו. כמו ברצון מכשול יכול להיות גלוי וסמוי.
המכשול יכול להיות פנימי וחיצוני אדם או חפץ.
פעולה דרמטית – פעולה שמביאה או מביעה את הרצון של הדמות את המכשול שלפניה ואת הרגש
שמרגישה הדמות באותו רגע.


22. עיצוב אומנותי (רשות) לוקיישן –
אתר הצילומים של הסצנה המצולמת. (פנים או חוץ)
סט – החלל הספציפי שבו מתקיימים הצילומים.
אולפן – אתר צילומים מקצועי שניתן להתאימו לכל צילום (כמעט), באמצעות תפאורה
ארט – עיצוב אומנותי של הסרט על כל חלקיו.
פרופס – אביזרים, חפצים הנמצאים על הסט ומצטלמים, אביזרים הם חלק מדרישות התסריט ומדרישות במאי והמעצב האומנותי על מנת להעשיר ולעצב דמות.
איקונוגראפיה - דימויים חזותיים (חפצים, דמויות, תלבושות), שצברו מטען תרבותי וסמלי, החורג מהיצירה הספציפית שבמסגרתה הם מוצגים.
ארט דיירקטור – מנהל מחלקת התפאורה. אחראי על העיצוב החזותי של הסרט החל
מהתפאורה וכלה בלבוש ואיפור.
    

23. סגנונות איפור: טבעי 
איפור של גברים בדרך כלל, שעל עורם יש מייק אפ ותו לא.
עדין – איפור של נשים שעל עורן מייק אפ, ליפסטיק וצלליות עדינות מאוד.
חיוור – כאשר האיפור של הפנים לבן מאוד באופן קיצוני כדי להראות מחלה.
גס – איפור מוגזם כמו ליפסטיק אדום בוהק וסומק חזק עם צלליות ואייליינר
בצבעים חזקים.
מוגזם – איפור קיצוני של ליצן לדוגמה המראה אדם בתחפושת או לא שפוי.


24. תלבושות: סגנון לבוש 
הבגדים הנבחרים להיות תלבושת הדמות משקפים את הסטיגמה או הסטריאוטיפ שאנו רוצים להשליך
על הדמות. הצופה הרואה את התלבושת של הדמות משייך לו תכונות אופי או מעמד.      
איבזור אביזר הנוסף ללבוש השחקן. תכשיטים,משקפיים,כובעים,נעליים,תיקים וכולי...
מעצב/ת תלבושות   האדם האחראי על עיצוב התלבושות, הוא יוצר סקיצות מצוירות ולעיתים תופר בעצמו
                               את התלבושות, או מפקח על הכנתן. עומד בקשר עם ארט דיירקטור כדי שהתלבושות                                            יתאימו לתפאורה.    
מלביש/ה   האדם המלביש את השחקנים על הסט.


25. תהליך הפקה (רשות)שלבי הפקה :
pre-production – שלבי ההפקה שלפני הצילומים, הכנת כל הדרוש לשלב הצילומים: צוות, שחקנים, ציוד, לוקיישנים, תאורה, תלבושות, מזון, אישורים מיוחדים ועוד
Production – שלב הצילומים, שלב בו הסרט מצולם.
post-production – שלב שלאחר הצילומים הכולל בעקר : עריכה, שווק, הפצה.
Breakdown- תכנית עבודה מלאה לפי ימי צלום. "סדין" הכולל את כל הפרטים לכל יום צילום: לוקיישן, צוות, שחקנים, ציוד, תפאורה, ואביזרים הסעות ועוד.. 
26. צוות הפקה ראשי:
תסריטאי – כותב התסריט.
במאי –האחראי האומנותי לסרט, אחראי על כל המראה ואופי הסרט לפני הצילומים, אחראי בעקר על הצילום
           והשחקנים בזמן הצילומים ועל עבודה עם העורך לאחר הצילומים.
מפיק –האחראי הארגוני והניהולי לכל המתרחש לפני ,תוך כדי ואחרי הצילומים, תפקידו לדאוג לכך שלכל
           אנשי הצוות יהיו תנאים אופטימליים בכל שלב ושלב ולדאוג לרווחתם, בהסעות מזון וכו.
צלם  לפני הצילומים תפקידו הוא בעקר הכנת תסריט צילומים עם הבמאי ותיאום צילומים עם המפיק.                                מי שאחראי על צילום הסרט ואחראי על צוות הצילום והתאורה.

תאורן –  האחראי על התאורה של הסרט הצבת פנסים וכו על פי דרישות הבמאי המועברות לו דרך הצלם
             בדרך כלל. אחראי על צוות התאורה וכפוף לצלם הראשי.

ארט דיירקטור – אחראי על כמה מחלקות בהפקת  הסרט : תפאורה, אביזרים, תלבושות, איפור. הוא מנהל את
כל הצוותים הללו בתיאום עם דרישות הבמאי. אחראי לצבעוניות, אווירה סגנון של התפאורה על פי דרישות
הבמאי. אדם בעל תכונות אומנויות והפקתיות.
עורך  אחראי על עריכת הסרט בתיאום עם הבמאי בצד האומנותי ועם המפיק בצד ארגוני – לוז, תיאום עם
           מעצב פסקול וכו .
 
 26. 
מצלמה ראשונה
מצלמה הראשונה הומצאה ע"י האחים נומייר בשנת 1885.  האחים נומייר בונים קופסת צילום לסרט.. והיא
משמשת בהתחלה כמצלמה במעגל סגור לתיעוד סרט תיעודי.  תומס אדיסון ממציא החשמל ממציא בהמשך
את המסרטה הקולנועית.


27. לומייס
וסם אשר בונה תפאורה לפי ספרו של ז'ון ורן – מסע את הירח. בשנת 1895 תפאורה אשר נמשכת למעלה
מ-30 שנים.


28. בית הקלונוע
ית הקולנוע הראשון נבנה בארצות הברית בשנת 1910 (לשחורים לא היתה כניסה)..
בתקופה זו מתחילות להתפתח סוגות מרכזיות של הקולנוע:
  • קומדיה- סרטי צ'רלי צ'פלין
  • מערבון- הזאנר הזה כמה שהיה אז נפוץ היום הוא לא קיים כלל והפסיקו לחלוטין לייצר סרטי מערבונים.
  •              זהו הזאנר היחידי שידוע שהוא נכחד מבלי לדגעת את פשר הסיבה. "אף פעם לא מוחקים זאנר,..
  • פשע- סרטי מאפייה, סרטי גנגסטרים, סרטי שוטרים, 1915 החל הפשע המאורגן אל קאפונה וחבר מרעיו.
  • מלחמה- סרטי המלחמה למכביר השקעות עתק .. להאדרת כוחה של ארצות הברית.
  • טרגדיה- מלחמת וייטנאם
  • מדע בדיוני- איטי חבר מכוכב אחר, צלחמת הכוכבים ,, השימוש באמצעים ויזואליים עתידניים אשר עסקו                          בין היתר בביקורת על החברה האמריקאית. מטרופוליס 1938 רחפנים 1938 הסרט בלאנד 
  •                 ראנד של הבימאי רנדלי סקוט ..
  • מיוזיקל – פנטום האופרה,
  • מחזמר- המשמעות היא בתוכן העלילתי .
  • משפחה – צליל המוזיקה
  • אימה – סרטי היצ'קוקו
  • מלודרמה – לוקחים פיסת חיים ומקצינים אותה עד כדי שאנו מזדהים עם הסצנה באופן רגשי אך  
  •                  בצורה  עקומה.. המלודרמה מקבלת תפנית שהופכת לביקורת על הממשל האמריקאי.
29. הצפיה היום
נוער של היום אינו מסוגל לצפות בכל סוגי הסרטים, כיום אין סרטים שיכולים לתת את האפשרות לנוער
לשבת ולראות.. הנוער של היום אינו בעד סרטים אשר נעים לאט,, הכל נמדד בכמות ולא באיכות..
ומה שתופס את הנוער כיום אלו הם סרטי האלימות אשר מכילים קטעי סקס רבים.


30. סרטים
כל שנה מייצרים מעל 25000 סרטים בכל העולם.  המדינות המובילות ביצור סרטים הם מצרים והודו והוליווד
רק במקום השלישי..


31. בימאי הסרטים
ארצות הברית הבימאי הכי מוערך בקולנוע מיום היווסדו זהו הבימאי ג'ון יוסטון, בימאי זה פעל ללא הפסק
משנת 1950-1980 30 שנה ברציפות  ללא הפוגה וביים מעל 1,000 סרטים..
הבימאי המוערך הבא הנו הבימאי אלפרד היצ'קוק אשר ביים את כל סרטי המתח בתקופה שגם כן ארכה
מעל 30 שנה. הסרטים: פסיכו, פרנזי, מרני, חלון אחורי, האיש שידע יותר מדי, ועוד..
הבימאי אשר אחז בגרונם של הצעירים הוא מיודענו טרנטינו בסרטיו היוצאי דופן .
הבימאי רנדלי סקוט בסרט המדע הבדיוני בלאנד ראנד הסרט נעשה כדי להמחיש את הטכנולגיה העתידנית..
צעירים רבים אינם יכולים לצפות בסרט משעמם זה. כמו כן אינם מסוגלים לצפות בסרטיו האיטיים של פליני.
כיום פשוט אין סרטים איכותיים שבהם ניתן לצפות.
לכל דבר בסרט יש תאריך תפוגה כמו למשל הבימאי טרנטינו לאחר נשואיו לבת של צביקה פיק הפסיק לאלתר
את העיסוק בבימוי.


32. מסכי הקולנע העתידנים
החידושים בנושא הקולנוע יהיו על ידי יצירת מסכי קולנוע ענקיים עם סאונד ענק אשר כוללים כל מיני שינויים פסיכדליים. הקולנוע יהיה יותר מרווח ויאפשר צפייה בו זמנית בארבעה סרטים שונים, 4 מסכי קולנע על כל אחד
מ-4 הקירות והצופה יכול לבחור תמורת תשלום אחד באיזה סרט ברצונו לצפות ע"י הנעת הכסא למסך המתאים , בעצם בקולנוע שכזה אין רמקולים וכל צופה מתחבר לאוזניות של הסרט שבו בחר לצפות.


33. הקולנוע באמריקה
1910- בארצות הברית מתחוללת מהפיכה של ממש: החל 1910-1960 האולפנים הם שקבעו את המדיניות
לתעשיית הסרטים:
  • לוס אנגלס הפכה לעיר הסרטים של הוליווד.
  • צ'ארלי צאפלין מנהל את יונייטד ארטיסט .
  • גריפיט– חברה ענקית שמייצרת מאות סרטים בשנה.
  • האחים מאייר – MGM  סרטים איכותיים במיוחד.
34. גריפיט
הבימאי גריפיט נחשב לאבי הבימאים האמריקאיים- עושה סרט על המלחמה בין הצפון לדרום-חלף עם הרוח –
אשר נחשב עד עצם היום הזה לאחד מהסרטים האיכותיים שנעשו מאז ומעולם). גרפיט ממציא את שיטת הקלוז
אפ – ובמיוחד הצילום המפורסם של הסעודה האחרונה של ישו (סרט גזעני כנגד היהודים – הנוצרים טוענים כי היהודים הם אשר רצחו את ישו). 
1910- שפת הקולנוע של העריכה המונטג' .. תור הזהב, שיטת האולפנים – השחקנים והצוות הטכני הם העובדים
של האולפן. אז לא היו שחקניות ברמה גבוהה ושחקנית אשר עברה את מיטתו של המפיק היא אשר לבסוף
התקבלה להשתתף בסרט.


35. הקולנוע הגרמני
ל הבימאים התסריטאים והמפיקים .. כולם למדו מהקולנוע הגרמני, בתקופה הנאצית נושא זה היה חשוב להיטלר להאדרת שמה של גרמניה והושקעו סכומים אדירים בנושא זה בגרמניה הנאצית עניין הבימוי העריכה הסאונד הצילום התפאורה היוו את האומנות אשר גרמה לאנשים לעשות דברים רעים בזכות האומנות. 

36. גיסרת הבימאי
אשר משתמשים במונח זה הכוונה היא, שלעתים הבימאים אינם אהבו את התוצר הסופי של הסרט כפי שהוכן
ע"י מפיק הסרט ויוצרים בעצמם גירסה חדשה מתוקנת אשר נקראת גירסת הבימאי. 


37. הקולנוע הישראלי
קולנוע הישראלי נמצא ברגרסיה (אך אין ספק שתוך מספר שנים נקבל את פרס האוסקר)  וזאת לאור הדעיכה
אשר הולכת וגוברת בנושא זה בעולם.
 
 38. 
הנשיקה הראשונה בקולנוע
הנשיקה הראשונה בקולנוע התרחשה רק 30 שנה אחרי המצאת הקולנוע.
1967- כושי מנשק לבנה
1977- כושי שוכב עם לבנה
1940- עירום בקולנוע-  תחילת המצאת קלטות הוידאו לסרטי סקס , ויש האומרים כי האינטרנט נולד כדי לספק
          סרטי סקס לכל דורש.
 


39. סרטים על השואה
שימת שינדלר הוא סרט קולנוע משנת 1993 של הבמאי היהודי-אמריקאי סטיבן ספילברגהמבוסס על ספר בשם
זה שכתב תומאס קניליאשר מספר את סיפורו האמיתי של התעשיין הגרמני אוסקר שינדלר  שעסק בתקופת  השואה בהצלת חייהם של יהודים רבים ממכונת ההשמדה הנאצית.
שינדלר, שהיה בעליהם של מפעלי תעשייה, שיחד קציני צבא גרמנים על-מנת שיתאפשר לו להעסיק יהודים,
על אף סיכון חייו שלו. הוא העסיק במפעלו כ-1,200 יהודים.
בשנת 1967 הוכר שינדלר על ידי מדינת ישראל כחסיד אומות העולם.
הסרט רשימת שינדלר זכה ב-7 פרסי אוסקר :
·        פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר לשנת 1993
·        פרס אוסקר לבימאי הטוב ביותר לשנת 1993
·        פרס אוסקר למלחין הטוב ביותר לשנת 1993
·        פרס אוסקר לפסקול הסרט הטוב ביותר לשנת 1993
·        פרס אוסקר לצילום הטוב ביותר לשנת 1993
·        פרס אוסקר לעריכה הטובה ביותר לשנת 1993
·        פרס אוסקר לעיצוב ההפקה הטוב ביותר לשנת 1993
 
 40.
הביקורת על הסרט
אחת הביקורות כלפי הסרט טענה שהיהודים הוצגו בו באופן סטריאוטיפיכדמויות שאוהבות כסף מצד אחד, וכדמויות כנועות מצד שני. תשומת הלב הייתה ממוקדת בעיקר ביהודים שניצלו, ואילו הנספים נשארו על פי
רוב עלומים וללא התייחסות כלל. הסרט לא מספר על היהודים שהגיעו למפעלי שינדלר ממחנות העבודה
לעומת זאת בספר כן מזכירים אותם. טענת ספילברג לכך היא שלא היה מקום בסרט להכניס קטעים אלו.

במאי הסרט הואשם בכך שהתחמק מטיפול ממשי בזוועות השואה, והציג תמונה רכה יותר של המציאות
האמיתית. נטען כי אנשים רבים שאין להם ידע מוקדם על השואה וצפו בסרט, עלולים לחשוב שהרבה יותר
יהודים ניצלו ממה שקרה באמת. גם גרמני נאצי שהציל יהודים היה בעייתי לטענת המבקרים, כי זה היה מאוד
נדיר ולא ייצג את רוב העם הגרמני. אחת הסצנות הבעייתיות בסרט על פי המבקרים, הייתה כשראו שבמקלחות במחנה פרצו זרמי מים ולא גז רעילחלק מהמבקרים טענו גם שהסוף לא התאים לשאר הסרט והיה רגשני
יתר על המידה.
וכמובן אורכו של הסרט 3 שעות , הביקורת טענה שישנם בסרט סצנות שהיה אפשר בנקל לוותר עליהם. ולא
היה
כל צורך לעייף את הצופה. עם זאת, באופן כללי הסרט זכה לאהדה מצדם של המבקרים, לצד הצלחתו
הקופתית הגדולה
 

41. המצאת הקולנוע 1895
השנה שבה הומצא המושג קולנוע. הקולנוע הומצא במקביל בצרפת ובארצות הברית .


42. המהפכה התעשייתית 1900
המהפיכה התעשייתית , האומנות חוגגת .


43. תור הזהב 1925-1905
תחילת תור הזהב , בין השנים הללו מתפתחות הסוגות : המחזמר, המערבונים, קומדיות ..


44. עבודת גמר סמסטר
בודת הגמר (לא בחינה) תעסוק בנושא המחזמר "צלילי המוזיקה". .

45. סוגה
ושא משותף בעל תכנים משותפים

46. קומדיה
קומדיה מוגדרת כמקרה טרגי מוקצן.

47. האולפנים הראשונים 1910
מוקמים אולפני הקולנוע הראשונים הבימאי המפורסם בתקופה זו הנו הבימאי הנודע גריפית.


48. בימאי הקולנוע
בימאי קולנוע
 1910- מושג חדש – בימאי קולנוע.
 

49. הראינוע
הראינוע מיועד לבידור זול להמונים האליטה כלל לא צפתה בראינוע .
האליטה- אלו אנשים לבנים אשר הגיעו מאנגליה לארצות הברית .


50. בתי הקולנוע
בתי הקולנוע הפכו מיד למוצר עממי, הקהל נוהר לקולנוע כדי שלא לעסוק בצרות היום יום.
הקולנוע הופך לאט לאט למוצר ההמונים.


51. הוליווד
המושג הוליווד הוקם למעשה ע"י צ'ארלי צפלין ואחיו. 

52. צ'ארלי צ'פלין
דמות הנווד אשר המציא צ'ארלי צפלין , הנעליים הגדולות, הז'קט הקטן, כולל המקל והמצאת ההליכה
המתנדנדת, האיש אשר מכיר את העוני בז לקפיטליזם , עושה נפלאות מדמות זו (נכון להיום טרם הומצאה
דמות דומה ובסדר עולמי שכזה) דמות זו בסרטים האילמים קנתה מקום נכבד בכל בתי הקולנוע בעולם.
בשנות ה-50 צ'ארלי צ'אפלין מואשם כשמאלן קומוניסטי עוזב את ארצות הברית לשוויץ ולא חוזר אליה עד סום
ימיו.
צ'פלין המציא למעשה שפה קולנועית חדשה שעד היום אינה ניתנת לחיקוי. לצ'פלין היו 12 ילדים ממספר נשים
שונות אחת מבנותיו ג'רדלין צ'פלין קנתה אף היא שם עולמי בזכות פרס האוסקר אשר קיבלה כשחקנית המשנה בסרט ד"ר זיווגו.
צ'פלין בסרט אורות הכרך- "הקהל לא תמיד מבין מה שהוא רואה.. ולא תמיד רואה את מה שהוא מבין"..
האומנות למעשה באה כדי להסתיר ולגלות , ולא תמיד המוח מבין את מה שהעין רואה.


53. זכויות יוצרים מחזיקה 70 שנה ממותו של האומן.

54. מלחמת העולם הראשונה 1914
מלחמת העולם הראשונה העולם האופטימי הופך לעולם פסימי. בתי הקולנוע הופכים לאט לאט גם למעמד
הביניים ובית הקולנוע משמש כבידור להמונים.


55. המצאת המיקרופון 1928
המצאת המיקרופון.. עצם המצאת המיקרופון מתחולל שינוי דרסטי שבאמצעות ניתן כעת להגיש איכות
הקלטה ושירה ברמה גבוהה יותר בסרטים. ובמיוחד בסרטי מיזיקל. מחזות זמר. והראינוע הופך להיות בית
קולנוע בזכותם של המיקרופונים אשר אפשרו הקלטה של דיבור ושירה .


56. הסרט המדבר הראשון
הסרט המוזיקלי הראשון המדבר היה זמר הג'אז (לבן אשר עורו נצבע לשחור).

57. המיוזיקל 1926
סוגה חדשה- המיוזיקל, מחזות הזמר, מתחילים להביא תזמורות גדולות לתוך בית הקולנוע.


58. המשבר הגדול בארה"ב 1929
המשבר הכלכלי הגדול בארצות הברית . האנשים מוצאים את עצמם חסרי כל ברחובות ללא אפשרות קיום. 
בחלקם מתאבדים ובחלקם הופכים לפושעים על מנת להשיג את לחמם להם ולמשפחתם ומכאן צצו ועלו
כנופיות הפשע.


59. מלודרמה
מלודרמה- זו הקצנה של המציאות .. לוקחים משהו קטן ומגדילים אותו לתמונה יותר גדולה ..

60.  לאונרד ברנשטיין
הלחין את המוזיקה לסרט "סיפור הפרברים" מחזמר מודרני אשר מדבר על ביקורת חברתית.
המוזיקה בסרט זה היא יוצאת מן הכלל ורק מוזיקה זו היא אשר יצרה למעשה את הסרט.


61. מחזות זמר
מחזמר קלאסי – יש לו כללים הכל מצולם באולפן הנושאים הם בוררגניםרוקדים את החיים למרות הבעיות
ותמיד הסוף הוא טוב.  


62. תקופת הפוסט מודרני
כאן אני נמצאים כבר בתקופה יותר מתקדמת הן מבחינת האיכות הקולנועית, הבימוי, המוזיקה, ההפקה
1968- הפקת מחזות זמר כגון צליל המוזיקה, קברט של ליזנ מינלי ..
1962-1981 תחילת תקופת מחזות הפוסט מודרני באומנות  
 
 63. 
פוסטמודרניזם
התנועה הכי חשובה של המאה ה-20 ,  הוא מונח מקובל בקרב חוקרים והוגים רבים לציון מגמות פילוסופיות  חברתיות ותרבותיות רחבות שהחלו בשנות ה-60 של המאה ה-20 בבסיס התפיסה הפוסטמודרנית ישנה
ביקורת על התקופה המודרניתעל ערכיה ועל המודרניזם.
הפוסטמודרניזם קורא תיגר על האידאולוגיות הגדולות שאפיינו את תחילת המאה ה-20 במקום "סיפור העל"
שאפיין את התקופה המודרנית לפיו האנושות כולה מתקדמת אל עתיד טוב יותר, מציע הפוסטמודרניזם מבט
חלופי של נרטיביםסיפורים אישיים, שנקודת מבטםסובייקטיבית[2]הרעיונות הפוסטמודרניים ספגו התנגדויות באקדמיה ובשיח הציבורי, אך מאז שנות ה-80 של המאה ה-20 זוכה הרעיון הפוסטמודרני להכרה הולכת וגוברת בעיקר באקדמיה.


64.  נרטיב    
הדרך שבה אתה מספר את הסיפור לדמות יש את הנרטיב.  בקולנוע- מי קובע את הסיפור? מי קובע את הנרטיב? (הסיפור.?)..

 הסיפור- זהו התסריט של מכלול העלילה כל הסיפור במלואו. ולעומתו הנרטיב    - זהו הקו העלילתי.  הנרטיב (הסיפר) זוהי ההשתקפות של הסיפור. מה בעצם רצה הסרט למכור לנו כצופים. 


65. רפלקסיביות
שיקוף ישיר או הפוך של מדע האומנות.

66. שיעתוק    
האם השיעתוק טוב יותר מהמקור?

 טרנטינו הבימאי  - ידע לשעתק את כל הסרטים שלו למצב של הגעה למקור.
נקח גם את האחים כהן – רוב העבודה שלהם היא שיעתוק שהיא טובה יותר מהמקור.  
 


67. מחזות זמר
רוב מחזות הזמר נתמכים על המוזיקה הקלאסית , ומעניין שכל כותבי מחזות הזמר בוגרי מוזיקה קלאסית .

68. פוליטיק קורקט
איך לכבד האחד את הצד של השני.

69. פאטיש    
העדפה שלנו לחפצים והפיכת החפצים למשמעותיים. זהו קשר ריגשי אשר מעורר בך הזדהות .

 הפיכת החפץ למוצר.


70. אינטרסובייקטיביות
המטופל והמטפל עוברים תהליך משותף. (הפסיכולוג לא צריך לומר לך מה לעשות.. אלא אך ורק לשאול
 את השאלות הנכונות. הכוונה לשאלות םנימיות ולא חיצוניות.


71. עבודת הגמר
בשבוע הבא נתחיל לדבר על עבודת הגמר, העבודה צריכה להיות ברמה אקדמית. כלומר, חוברת מסודרת ..
 מ
וזיקליים לכל קטע בהתאם לסצנה ועוד..Zoom out    - צילום מקרוב.. (הזקן מהסרט התפוז המכני).

עבודת הגמר – בנושא תולדות הקולנוע
כאן הכנתי בעבורכם דוגמא של הכנת עבודת גמר בנושא תולדות הקולנוע. 
לצורך ההדגמה בחרתי בסרט צלילי המוזיקה. 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים