יש לכתוב התרשמות אישית מהסרט, הבימאי, והמלחין.
יש לנתח את הסרט על פי המונחים הבאים:
לפי סקור ואנדר סקור
לפי 5 ה- W
לפי המוטיבים
1. שם הסרט – פולפגנאג אמדאוס מוצרט
אמדאוס מוצרט ( Amadeus) הוא סרט דרמה-ביוגרפיהאמריקני משנת 1984 בבימוימילוש פורמן, ובכיכובם
של טום הולס, פ. מארי אברהם ואליזבת ברידג'. הסרט זכה בשמונה פרסי אוסקר, כולל לסרט הטוב ביותר, ובארבעה פרסי גלובוס הזהב. הסרט מבוסס חלקית על המחזה"אמדאוס" משנת 1979 מאת פיטר שאפר,
המציג את סיפור חייו הבדיוני של וולפגנג אמדאוס מוצרט.
הסרט הופק על ידי סול זאנץ, וצולם בצ'כיה, בצרפת ובאוסטריה בתקציב של 18 מיליון דולר.
הסרט אמדאוס מוצרט זכה ב-8 פרסי אוסקר :
· פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר לשנת 1984
· פרס אוסקר לבימאי הטוב ביותר לשנת 1993
· פרס אוסקר למלחין הטוב ביותר לשנת 1993
· פרס אוסקר לפסקול הסרט הטוב ביותר לשנת 1993
· פרס אוסקר לצילום הטוב ביותר לשנת 1993
· פרס אוסקר לעריכה הטובה ביותר לשנת 1993
· פרס אוסקר לעיצוב ההפקה הטוב ביותר לשנת 1993
2. עלילת הסרט – פולפגאנג אמדאוס מוצרט העלילה מתארת את חייו של המלחין האוסטרי בן המאה ה-18 (וולפגאנג אמדאוס מוצרט(טום הולס. בעיקר
מנקודת מבטו של המלחין האיטלקיאנטוניו סליירי (פ. מארי אברהם, שהיה מלחין החצר של הקיסריוזף השני
בווינה. סליירי המבוגר מאושפז בבית משוגעים, ומבקש להתוודות בפני כומר על חטאיו לפני מותו.
סליירי מוקסם כל חייו ממוזיקה קלאסית ורואה בה את קולו של אלוהים. לפני שנפגש עם מוצרט, סליירי מתרשם
מאוד מיצירותיו ומכישרונו. לאחר הפגישה הראשונה עמו ועם רעייתו לעתיד קונסטנצה (אליזבת ברידג'), כקתולי
אדוק ושמרן, הוא מזדעזע מאופיו הגס והילדותי של מוצרט, ובעיקר מהפער שבין גאונות המוזיקה שלו לבין ערכיו. כיוון שיצירתו שלו (של סליירי) נתפסת בעיניו כבינונית, הוא נתקף קנאה עזה במוצרט ובכעס גדול כלפי אלוהים
שבחר "להשמיע את קולך באמצעות נער מגונה, תאוותן, שחצן ואינפנטילי ואילו לי הענקת רק את היכולת לזהות את התגלמותך עלי אדמות". הוא מחליט לנקום באלוהים דרך הריסת מוצרט. סליירי מתחבר עם מוצרט, וללא ידיעתו הוא עושה כל שביכולתו כדי לפגוע במוניטין של מוצרט, בהצלחת יצירותיו ובשפיותו. בין השאר, הוא מנצל את השפעתו
כדי למנוע את הצגת האופרה דון ג'ובאני יותר מחמש פעמים, משתמש במוטיבים מיחסיו המורכבים של מוצרט עם אביו ומזמין ממוצרט רקוויאם בעילום שם. מאוחר יותר יציג סליירי את הרקוויאם כיצירה מקורית שלו.
השחקן עמנואל שיקנדר(סיימון קאלו, חברו של מוצרט, מציע לו להלחין אופרה שתיועד לקהל הרחב. מוצרט מלחין לבקשתו את האופרה חליל הקסם שזוכה להצלחה רבה, אך בהצגה הראשונה שלה הוא נופל למשכב ונלקח לביתו
בידי סליירי, שדוחק בו לסיים את כתיבת הרקוויאם למרות מצבו הקשה. קונסטנס חוזרת למחרת לביתם, ומסלקת
את סליירי בכעס, אך מוצאת את מוצרט מת. מוצרט נקבר בקבר אחים לא מסומן.
3. בימאי הסרט-מילוש פורמן
אן תומאש פורמן שנודע יותר בשם מילוש פורמן היה במאי קולנוע ותסריטאי אמריקאי, ממוצא צ'כי-יהודי. סרטיו הראשונים, אשר נוצרו בצ'כוסלובקיה הקומוניסטית במסגרת הגל החדש בקולנוע הצ'כוסלובקי, הושפעו מזרם הנאו-ריאליזם האיטלקי בקולנוע. תאריך לידה:18 בפברואר 1932,צ'אסלב, צ'כיה תאריך/מקום פטירה:13 באפריל 2018,Danbury Hospital, דנבורי, קונטיקט, ארצות הברית.
4. מלחין הסרט - ג'ון שטראוס
כל המוזיקה בסרט הולחנה ע"י מוצרט וסלייארי. ג'ון שטראוס כמלחין שיתף את המוזיקה לסצנה המתאימה.
5.שחקנים ראשיים:טומס אדוארד הולס- מוצרט ; פ. מארי אברהם- סלייארי
טומס אדוארד הולס- בתפקיד מוצרט: הוא שחקן קולנוע ותיאטרון ומפיק אמריקאי זוכה פרס אמי, הולס היה
מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר בשנת 1984 על תפקידו בתור וולפגנג אמדאוס מוצרט בסרט "אמדאוס".
פאריד מארי אברהם- בתפקיד סלייארי: הוא שחקן קולנוע אמריקאי זוכה פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר לשנת 1984, על תפקידו בסרט "אמדאוס.
6. נתונים לצורך ניתוח הסרט
עבודת הגמר כוללת האזנה למוזיקה של הסרט וניתוח הסרט מהבחינה המוזיקלית לנושאים הבאים:
· סקור
סמן בהדגשה או במרקר את הקטעים אשר צריך לכתוב עבורם הלחנה כל שהיא.
· אנדר סקור
עובד על התת מודע, התת מודע עסוק בנרטיב העין אשר קולטת הרבה יותר מהאוזן.. העין מחוברת למוח, והאוזן מחוברת לשמיעה ..ולכן בכותבנו לחן מוזיקלי לסרט עלינו לפנות לא לעין אלא לאוזן. האוזן היא ששומעת את הרגש במוזיקה. רוב הזמן העין צופה בסרט עצמו.
7. לפי חמשת ה- W Who - אלו כלים למשל ינוגנו בקטע זה? Where - היכן המקומות שבהם נכנסת המוזיקה? לפני שאנו כותבים את המוזיקה יש לסמן את המקומות
שבהם תכנס המוזיקה. - Whenמתי בדיוק נוח למוזיקה להיכנס?. הרגע המדויק שבו נכנסת המוזיקה. Why-למה מוזיקה זו ולא אחרת ? What - על איזו מוזיקה ללכת? זמן, סגנון, תוכן..
8. לפי המוטיבים מוטיב- היא תבנית מלודית קצרה החוזרת שוב ושוב ועשויה לשמש לבניית נושא. לייט מוטיב- הוא מוטיב או נושא המתקשר עם אדם, מקום, או רעיון. מוטיב I –
מוטיב II –
9. התרשמות אישית מהסרט
הסרט הוא בעל עוצמה אדירה : ארבע ענקים חברו יחדיו : ה-בימאי-מילוש פורמן , המלחין- ג'ון שטראוס, גיבור
הסרט- טום הולס- מוצרט ו- פ. מארי אברהם- בתור המלחין סלייארי, גרמו לסרט זה להיות אחת מפנינות הקולנוע שניתן לצפות בהן שוב ושוב.
הסרט מתאר כמעט באופן אותנטי את חייהם המוזיקליים של שני מלחינים, האחד מוצרט – אשר נחשב גם כיום
למלחין הטוב ביותר שהיה עלי אדמות דמות תוססת עם מוזיקה שמיימית , ולעומתו המלחין סלייארי דמות בינונית ואפורה גם מהבחינה המוזיקלית.
10. הביקורת על הסרט אחת הביקורות כלפי הסרט טענה ובצדק שהסרט לא כלל את היצירות המוזיקליות היותר משמעותיות שהלחין מוצרט. וכמובן אורכו של הסרט 3 שעות , הביקורת טענה שישנם בסרט סצנות שהיה אפשר בנקל לוותר עליהם.
ולא היה כל צורך לעייף את הצופה. עם זאת, באופן כללי הסרט זכה לאהדה עצומה מצדם של המבקרים, לצד
הצלחתו הקופתית הגדולה ופרסי האוסקר שבהם הוא זכה. .
11. פסקול הסרטאמדאוס
קיבל אף הוא את פרס האוסקר. המוזיקה שהלחין מוצרט ואשר שותפה רבות בסרט.. אופרות, סימפוניות,
מינואטים, תרמו רבות להצלחתו של הסרט.
האלבום זכה בפרס האוסקר של שנת 1984 בקטגוריית הפסקול המקורי הטוב ביותר, ובפרס גראמי עבור
הפסקול הטוב ביותר במדיה החזותית. האלבום היה גם מועמד לפרס גלובוס הזהב.
12. רשימת היצירות - פסקול הסרט ע"פי מהלך הסרט:
4:40- הסימפוניה ה-25 שהלחין מוצרט
4:35- האופרה חליל הקסם שהלחין מוצרט
5:17- האופרה דון ג'ובאני שהלחין מוצרט
3:19- הסימפוניה ה-40 רונדו אלא טורקו – שהלחין מוצרט
3:40 - קטע החתונה מתוך המיסה הגדולה Kv427 - שהלחין מוצרט
3:19- קטע מתוך תפילת ערבית Kv319 - שהלחין מוצרט
3:27- קטע מתוך Ave Verum Corpus Kv618 - שהלחין מוצרט
7:20- הרקויאם Kv626 המפורסם - שהלחין מוצרט
3:19 - לה קרימוזה מתוך הרקויאם שהלחין מוצרט – קטע סיום הסרט.
כנ"ל להמשיך ולהציג כאן את כל המשך הסצנות המיוחדות בסרט.
10. ניתוח הסרט מהבחינה המוזיקלית – עבודת גמר סמסטר
גיבורי הסרט: פ. מארי אברהם - סלייארי מלחין איטלקי המספר את סיפורו של גדול המלחינים מעולם -מוצרט.. טום הולס - מוצרט מלחין אוסטרי מהגדולים שידעה האנושות. הסרט מבוסס אודות דמות זו. אליזבט ברידג'- קונסטנצה אשתו של מוצרט בסרט. ליאופולד מוצרט - אביו של מוצרט בסרט. הקיסר האוסטרי - אשר מעסיק את מוצרט. הכומר - אשר עורך את הווידוי של סלייארי.
הטבלה מכילה את המידע הבא (דוגמאות בלבד):
הדקות בסרט מ-ועד , פרוט הסצנה בסרט, אופי המוזיקה בסצנה, הכלים המוזיקליים המשתתפים בסצנה, המוטיב ,סוג המוטיב, והשייכות של הסצנה לאחד מ-5 ה-W.
הדקות בסרט
מ-עד
פרוט הסצנה בסרט
אופי המוזיקה בסצנה
הכלים המוזיקלים
סוג המוטיב
סימן W
00:00:01-
00:00:56
הסרט מתחיל עם הודעתו של סלייארי כי הוא למעשה רצח את מוצרט והוא אשר גרם למותו.
שני אקורדים דיסוננסיים
האחד בלה במול מז'ור והשני במי במול מז'ור.
פסנתר וכלי הקשה
00:00:56- 00:01:32
סלייארי מתאבד חותך את גרונו עם סכין
והוא נלקח לטיפול רפואי.
ברקע אנו שומעים את הסימפוניה מס' 25 של מוצרט.
תזמורת גדולה
00:01:32- 00:02:36
סליירי המבוגר מאושפז בבית משוגעים, ומבקש להתוודות בפני כומר על חטאיו לפני מותו.
סלייארי מנגן על הפסנתר את המוזיקה העלובה שלו.
00:01:32- 00:02:09
סלייארי ממשיך להתוודות ושואל את הכומר באם הוא מכיר את המוזיקה שהוא מנגן הכומר עונה שאין הוא מכיר , אך כאשר סליירי מנגן את מוזיקת לילה זעירה של מוצרט הכומר מכיר ואף יודע לשיר קטע זה.
סלייארי מנגן על הפסנתר את מוזיקת לילה זעירה של מוצרט.
00:02:09- 00:03:16
הכומר: כולנו שוים בפני האל.
סלייארי: האומנם?
00:03:16- 00:07:56
וכאן מתחיל סלייארי לספר לנו מי הוא מוצרט.
00:07:56- 00:08:17
מוצרט, בגיל 4 כתב את הסימפוניה הראשונה..
בגיל 5 את הקונצ'רטו הראשון .
ובגיל 7 את האופרה הראשונה.
ויודע כבר בגיל זה לנגן על פסנתר, וכינור.
00:08:17- 00:09:06
סלייארי מספר לכומר
מוצרט כבר הופיע וניגן לפני האפיפיור ברומא בזמן שאני עדיין שיחקתי משחקי ילדים ..
סלייארי 1750 מבוגר בשש שנים ממוצרט 1756
00:09:06- 00:10:46
סלייארי מספר לכומר
כל מה שרציתי זה להיות מלחין גדול..