תיאוריה מוזיקלית  

      חיים לוי
 
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


מונה:

סיומות מוזיקליים

דף הבית >> תיאוריה מוזיקלית >> תדר מוזיקלי >> סיומות מוזיקליים
צופים יקרים!

     
קדנצה- תבנית מלודית או הרמונית בסוף יצירה או פרק ביצירה המעוררת תחושה של סיום רגעי או מוחלט.
על-פי כללי ההרמוניה המסורתית שבה האקורד האחרון הנו אקורד הטוניקה ולפניו אקורד הדומיננטה.  (קדנצה אותנטית). במקרה הפוך נוצרת תחושה של אתנחתא (חצי קדנצה) ...

סיום אותנטי- קדנצה המכילה ארבעה דרגות:ראשונה(טוניקה), רביעית(סובדומיננטה),חמישית(דומיננטה), ושוב ראשונה(טוניקה). ארבעה אקורדים אלו מהוים את השלד של כתיבת יצירה. למעשה זהו סיום מינורי לקטע מינורי או סיום מז'ורי לקטע מז'ורי.
 
חצי סיום- קדנצה המכילה שלוש דרגות: ראשונה, רביעית, ומסתיימת בדרגה חמישית בפרמטה. זוהי קדנצה המסתיימת ללא פתרון (ללא תחושה של סיום היצירה). .
 
סיום פיקרדי - סיום אותנטי במינור המכיל ארבע דרגות : ראשונה, רביעית, חמישית ושוב ראשונה אך דרגה זו הינה במז'ור. (האקורד האחרון ביצירה מנוגן במז'ור). למעשה זהו סיום מז'ורי לקטע מינורי (אין סיום מינורי לקטע מז'ורי).

סיום מדומה 
סיום מדומה במז'ור- קדנצה המכילה ארבע דרגות : ראשונה,רביעית,חמישית,שישית.
                              האקורד של דרגה שישית גבוה בטון שלם לעומת הדרגה החמישית. 
סיום מדומה במינור- קדנצה המכילה ארבע דרגות : ראשונה,רביעית,חמישית,שישית.
                              האקורד של דרגה שישית גבוה בחצי טון לעומת הדרגה החמישית.


המשך צפייה מהנה!

 <<< חזרה לדף קודם                                                                                                         המשך בעמוד הבא >>>

 
לייבסיטי - בניית אתרים