צופים יקרים!
ובכן לאחר שלמדנו מהי המחמושת, מהו מפתח מוזיקלי, מהם תכונותיו של הצליל המוזיקלי, ולאחר שלמדנו
כיצד ואיך נקבעו שמות הצלילים וסדר גובהם המוזיקלי ולאחר שלמדנו על 12 סוגי הצלילים השונים כולל
סימני ההיתק סימני ההבעה סימני האוירה אשר מרכיבים את המוזיקה המערבית ארופאית, נעבור כעת ונלמד
על סימני הדינמיקה השונים.
סימני הדינמיקה - סימנים או מילים במוזיקה המשמשים לצורך תיאור סימני העוצמה שיש לבצע את היצירה :
חזק או חלש.
אחד מסימני ההבעה החשובים שבהם הינם סימני הדינמיקה.. סימנים אלו שונים במהותם בין יצירה אחת
לרעותה ובין מלחין לרעהו ובין מנצח לרעהו. ברור איפה כי הפער בין הפיינו לפורטה שונה בין כל יצירה ושונה בין
כל מלחין. למשל- הפער בין הפיינו והפורטה ביצירותיו של מוצרט קטן יותר לעומת פער זה אצל בטהובן או
הפער הקיצוני הקיים ביצירותיו של ורדי. ניתן לומר כי סימני הדינמיקה מתייחסים לגוון ולא לעוצמת ה-volume
יש לציין כי לא קיים במוזיקה סימון כל-שהוא אשר מגדיר מהי עוצמת ה- פיינו ומהי עוצמת הפורטה, ועל כן
סימני דינאמיקה אלה הינם יחסיים זה אל זה כלפי עצמם . ניתן לומר, כי מבחינה מתמטית העוצמה המכונה
פורטה הינה פי 4 מהעוצמה המכונה פיינו וכדומה
(סימנים אלו החלו להופיע בתקופת הבארוק). כל אחד מהסימנים יכול להופיע בתיבה מסויימת או במספר תיבות
או בפרזה מלאה. ביצוע הדינמיקה של הסימן מתחיל מתחילת הסימן ועד סיום הסימן.
(כאשר מדובר בתיווי לכלים מוזיקליים הרי שסימני הדינמיקה יכתבו מתחת לתו, אך כאשר מדובר בתיווי לקולות
הרי שסימני הדינמיקה יופיעו מעל לתו) כל סימני הדינמיקה בתיווי מופיעים בשפה האיטלקית.
סימני הדינמיקה/עוצמה- Dinamics
ffff - החזק ביותר האפשרי
fff - חזק מאוד
fortissimo -ff - חזק יותר
forte -f - חזק
mf -Mezzoforte -חצי עוצמה
crescendo -Cres - הגברה הדרגתית
dininuendo -dim - החלשה הדרגתית
fp -fortepiano - חזק ומיד חלש
mezzopiano - mp- חצי שקט
Piano - p - שקט
pianissimo- pp - שקט יותר
super piano -ppp- שקט ביותר
pppp - השקט ביותר האפשרי - ביצירותיו של ורדי נוכל למצא אף ppppp
Subito - פתאום (סימן לתוספת/החלשה בעוצמה).
סימני הדינמיקה מצביעים על עוצמת הצליל שעל הנגן או הזמר להפיק. סימנים אלו הם אשר גורמים
למעשה לעשייה המוזיקלית. בלעדי סימנים אלו המוזיקה תשמע בנאלית ומשעממת. ישנן מספר דרכים
לסימון דינמיקה:
דינמיקה פשוטה - סימנים המורים באופן יחסי על עוצמת הצליל:
• פיאניסימו: מורה לנגן בשקט מרבי.
• פיאנו: חזק מעט יותר מפיאניסימו, מורה לנגן בשקט.
• מצו-פיאנו: חזק יותר מפיאנו, מורה לנגן בצורה בינונית שקטה.
• מצו-פורטה: חזק יותר ממצו-פיאנו, מורה לנגן בצורה בינונית חזקה.
• פורטה: חזק יותר ממצו-פורטה, מורה לנגן בצורה חזקה.
• פורטיסימו: חזק יותר מפורטה, מורה לנגן בצורה חזקה ביותר.
דינמיקה הדרגתית - סימנים המורים לנגן/זמר להגביר או להחליש את עוצמת הצליל:
• קרשנדו: הגברה הדרגתית של עוצמת הנגינה או השירה. מסומן גם באותיות: Cresc..
• דימינואנדו: החלשה הדרגתית של עוצמת הנגינה או השירה. מסומן גם באותיות: dim...
דינמיקה מורכבת: דינמיקה המורה לנגן מעברים פתאומיים או שילובים בין מספר סימני דינמיקה פשוטה:
המילה משמשת בעיקר כהוראת נגינה בדפי תווים, עבור כלים המסוגלים לבצע אפקט נגינתי זה, כמו כינור
או טרומבון.
גליסאנדו : המילה לקוחה מהשפה האיטלקית, ופירושה: גלישה או גרירה. גליסנדו הוא מעבר הדרגתי,
לא מיידי, מצליל מסוים אחד לצליל מסוים אחר בכלי נגינה או בקול אנושי באופן חלק והומוגני, ללא מדרגות,
כמו למשל תחילתה וסיומה של צפירת הזיכרון ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, אשר מתחילה מצליל נמוך
מאוד, ובאופן חלק והדרגתי (אך לא מדורג) מגיעה לצליל גבוה מסוים ונשארת בו. המילה משמשת בעיקר
כהוראת נגינה בדפי תווים, עבור כלים המסוגלים לבצע אפקט נגינתי זה.
כלים המסוגלים לבצע גליסנדו: כלי מיתר ללא סריגים (fretless), כלי נשיפה ללא כפתורים (כגון טרומבון),
תופים מסוימים,הקול האנושי, כלים אלקטרוניים.
כלים שאינם מסוגלים לבצע גליסנדו: פסנתר וכלי מקלדת אקוסטיים אחרים, כלי הקשה מסוימים, כלי מיתר
בעלי סריגים, וכלי נשיפה בעלי כפתורים (כגון חליל צד, חצוצרה וסקסופון). ראוי לציין שאפקט זה שונה
מהאפקט הדומה לו אך הנדיר יותר,פורטמנטו.
ספורצנדו: נגינת התו בהדגשה ובעוצמה רבה, באופן פתאומי.
עוצמת הדינאמיקה
כל אחד מסימני הדינאמיקה הינו ביחס מתמטי מוכפל מול היחס שקדם לו .. לדוגמא היחס בין
ה- Forte- f ל- Mezzoforte- mf הוא יחס עוצמה של 1:2 או 2:1 תלוי מה מבוצע /שרים קודם.
(כלומר כאשר שרים במעבר בין שני סימנים יש להחליש או להגביר את הנגינה או את השירה ב-50%.
לשפת הדינאמיקה חשיבות עליונה הן בנגינה והן בשירה, וזו למעשה טכניקה אשר נלמדת עם השנים,
הנגן או הזמר במשך עשרות השנים יודע כיצד ליישם טכניקה זו בעת נגינה או בעת שירה. בל נשכח כי
הדוגמא הינה רק לשני סימני דינאמיקה ויש לנו כמובן 14 סימנים שכולם חייבים באותה התייחסות מתמטית.
וכמובן שהתייחסות זו חייבת לקחת בחשבון את "מלחין היצירה", שכאמור יש שוני עצום בסימני הדינאמיקה
בין מלחין אחד למחלין אחר... ובין שני מנצחים שונים.
עוצמת סימני הדינמיקה אינה נמדדת בהרץ כמו הצליל.. ולכן לא ניתן לומר כי ה-f (פורטה) הנו בעוצמת
תדר של x אך בהחלט ניתן לומר כי עוצמת ה- f הינה פי 4 מעוצמת ה-p וכדומה...
הערה- סימני דינמיקה אלו יש לבצע על-פי הכתוב בתווים למעט אם המנצח מבקש אחרת. בתזמורת או
בשירת מקהלה המנצח מראה את הדינמקה לפי שרביט המנצחים שבידו..
המלחין האיטלקי - Gioacchino Rossini
המלחין האיטלקי רוסיני היה מחובבי הדינאמיקה ובכל יצירותיו לרבות המיסה הקטנה, מרבה רוסיני
להשתמש בסימני דינאמיקה קיצוניים במיוחד..
להלן הדגמה מתוך המיסה הקטנה (Petite Messe Solennelle)